Grammys flashback: 11 momen yang tidak dapat dilupakan dari pertunjukan 1996

Walaupun penganjur sentiasa menolak upacara Grammy Awards, beberapa tahun – termasuk 1996 – lebih berjaya daripada yang lain.

ellen-mariah-split-tease-today-160209
AP / Kevin Mazur WireImage

Dan walaupun merancang kolaborasi muzik seumur hidup dalam satu masa adalah satu cara untuk membuatnya berlaku, kadang-kadang artis akan berkata atau melakukan sesuatu yang mengguncang perkara dengan cara yang berbeza.

Sebelum majlis malam ini menyampaikan bahagian vittles virus, yang dimaksudkan atau sebaliknya, TODAY.com berulang kembali ke Feb, 28, 1996, untuk menilai 11 momen paling tidak dapat dilupakan.

11. Ellen DeGeneres menyimpan perkara yang menyeronokkan sebagai tuan rumah

1996-grammys-hosting-hari ini-160209
Ellen DeGeneres berkhidmat sebagai tuan rumah Anugerah Grammy tahunan ke-38 di Auditorium Shrine di Los Angeles, Rabu, 28 Februari 1996. (Foto AP / Eric Draper)ERIC DRAPER / PRESS ASSOCIATED

Menurut pengarang David Wild, DeGeneres menjanjikan / memperingatkan penonton, “Ini bukan Grammys ayahmu,” yang, dalam beberapa hal, akhirnya menjadi kenyataan, karena banyak pemenang malam mencerminkan era (dan, dalam beberapa kasus, hanya itu zaman). Lebih transenden adalah DeGeneres sendiri, yang latihan tarian Grammy – lengkap dengan koreografi “rampasan harta rampasan” – membantu mengembangkan gerakan dipatenkan untuk pertunjukan ceramahnya yang seterusnya, memajukan tujuh tahun kemudian dan masih kuat pada 2016.

BERKAITAN: Jennifer Aniston, Justin Timberlake mengejutkan Ellen DeGeneres pada pertunjukan 2,000 beliau

10. Hootie dan Blowfish memenangi Artis Baru Terbaik

Dalam kategori yang ketakutan adalah ciuman kematian, Hootie dan Blowfish mengalahkan Alanis Morissette (yang memenangi hampir semua anugerah lain yang dia bangun malam itu), serta Brandy, Joan Osborne dan Shania Twain.

BERKAIT: Darius Rucker membawa ‘Gaya Selatan’nya ke siri konsert musim panas TODAY

9. Tupac Shakur dibentangkan dengan KISS

Dalam percubaan lain untuk menyimpan perkara-perkara baru sekolah, Shakur mengumumkan, “Marilah orang mengejutkan orang!” Itulah ketika KISS, dalam kostum penuh dan solek, muncul untuk menyertai penyanyi West Coast akhir untuk mengumumkan penghargaan untuk Prestasi Pop Terbaik oleh Duo atau Kumpulan dengan Vokal. Pemenang: Hootie dan Blowfish untuk “Let Her Cry,” yang mengalahkan tema “Air Terjun” TLC dan tema Rembrandts “Friends”, “Saya Akan Ada untuk Anda.”

BERKAITAN: ‘Pertemuan rakan-rakan’: Ini adalah pandangan pertama pada pelakon bersama lagi

8. Whitney Houston menyertai Ce Ce Winans dan Shirley Caesar untuk medley Injil yang meriah

1996-grammys-whitney-cece-today-160209
Whitney Houston, kiri, dan CeCe Winans melakukan duet pada Anugerah Grammy tahunan ke-38 di Auditorium Shrine di Los Angeles, Rabu, 28 Februari 1996. (Foto AP / Eric Draper)ERIC DRAPER / PRESS ASSOCIATED

Sama ada atau tidak anda adalah orang yang beriman, sukar untuk tidak digerakkan oleh prestasi bintang-bintang ini “A City Called Heaven,” yang diperkenalkan dan dipertingkatkan oleh Whitney Houston yang hebat. Prestasi mereka membawa seluruh orang ramai ke kakinya.

BERKAITAN: Saudara Whitney Houston mencerminkan prestasi beliau pada tahun 1991 Super Bowl

7. Joni Mitchell dan mantan suaminya, Larry Klein dengan menarik membuat keadaan paling cerah

Mitchell berkata dia dan Klein “membuat album ini dalam keadaan perceraian,” dan kemudian ketawa, “Saya berjanji saya tidak akan menyelesaikan ayat-ayat kamu” kerana dia telah memberikan seluruh masa ucapannya kepada Klein. Beliau berkata, “Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Joan yang, saya fikir, penulis lagu terbaik sekitar hari ini, dan terima kasih selama 10 tahun arahan.”

BERKAITAN: Betulkan Pop: Adakah Joni Mitchell menyebarkan Taylor Swift?

6. Boyz II Men dan Mariah Carey melakukan rakaman melanda “One Sweet Day” tetapi gagal memenangi Grammy

1996-grammys-mariah-boyz-ii-men-today-160209
Mariah Carey berprestasi dengan Boyz II Men semasa pembukaan Anugerah Grammy tahunan ke-38 di Auditorium Shrine di Los Angeles Rabu, 28 Februari 1996. Ahli Boyz II Men, dari kanan, Nate Morris, Shawn Stockman, Michael McCary dan Wanya Morris. (Foto AP / Eric Draper)ERIC DRAPER / PRESS ASSOCIATED

Walaupun kejayaannya yang besar (kerana ia kekal sebagai lagu No 1 yang paling lama berjalan di carta Billboard Top 100) dan sebagai single yang paling berjaya Carey dan Boyz II Lelaki, para pengembara itu pulang dengan tangan kosong. Jangan berasa terlalu buruk, kerana Carey telah memenangi lima Grammys dan Boyz II Lelaki yang mengumpul empat daripada mereka sendiri.

BERKAITAN: Nick Cannon bertindak balas terhadap pertunangan Mariah Carey: Lihat foto Instagram lucu

5. Seal memenangi dua biggies dan menyanyikan penghargaan jiwa

Seal “Kiss From a Rose” merangkul dua kemenangan utama: Rekod Tahun dan Lagu Tahun. Dia juga memenangi persembahan hebat dengan prestasi penghormatan Marvin Gaye yang “What’s Goin On” dengan rakannya Grammy-pemenang Annie Lennox.

BERKAITAN: Super Bowl 50: Menonton iklan terbaik (dan mengundi kegemaran anda!)

4. Eddie Vedder tidak tahu apa yang akan membuat kemenangan Terbaik Hard Rock Performance beliau

1996-grammys-eddie-vedder-inline-today-160209
FEBRUARI 28, 1996 LOS ANGELES EDDIE VEDDER OF BACKSTAGE PEARL JAM PADA ANUGERAH GRAMMY TAHUN 38.Ron Wolfson / Getty Images

Penyanyi utama band itu memberitahu penonton, “Saya tidak tahu apa maksudnya, saya tidak fikir ia bermakna apa-apa, itulah perasaan saya, terlalu banyak band, dan kamu pernah mendengarnya sebelum ini. ‘Saya suka, ayah saya meninggal dunia sebelum saya mengenali dia, dia pasti menyukainya, jadi sebab itulah saya di sini, terima kasih, saya rasa. ” Sesetengah penonton mendapati sentimen kasar dan tidak berterima kasih; yang lain menyambutnya kerana menyukai seni melalui perkakasan.

BERKAITAN: Memukul nota yang tepat: Eddie Vedder, Pearl Jam menghormati doktor di atas pentas

3. TLC telah menunaikan dan memenangi beberapa anugerah, tetapi membuat lebih banyak berita di belakang pentas

1996-grammys-TLC-today-160209
TLC, dari kiri, Tionne Watkins, Lisa Lopes dan Rozanda Thomas memaparkan Grammys yang mereka terima pada Anugerah Grammy tahunan ke-38 di Auditorium Shrine di Los Angeles, Rabu, 28 Februari 1996. TLC menang dalam Prestasi R & B Terbaik oleh Duo atau Kumpulan dengan kategori Vokal dan dan Album R & B Terbaik. (AP Photo / Reed Saxon)REED SAXON / ASSOCIATED PRESS

Walaupun muncul sebagai salah satu kumpulan gadis terlaris sepanjang zaman, ini adalah malam TLC diumumkan, di belakang pentas, bahawa mereka bankrap.

BERKAITAN: Bette Midler pergi ke ‘Waterfalls’ chasin dengan liputan TLC

2. Coolio menang untuk “Gangsta’s Paradise,” tetapi mempunyai beberapa perkataan untuk parodi “Weird Al” Yankovic, “Amish Paradise”

Lebih banyak drama dibongkar di belakang pentas ketika Coolio merosot semula penafsiran Yankovic mengenai lagunya. “Saya tidak dengan itu,” kata Coolio kepada media selepas kemenangannya, menurut Splitsider. “Saya fikir lagu saya terlalu serius, saya benar-benar … tidak menghargai dia merosakkan lagu seperti itu …. Syarikat rekodnya meminta izin saya, dan saya berkata tidak, tetapi mereka melakukannya juga.” Yankovic yang terkejut menyatakan kekeliruan mengenai isu itu, tetapi meminta maaf, dan kedua-dua perkara itu ditampal.

BERKAITAN: ‘Weird Al’ Yankovic: 5 saat yang paling manis

1. Album Tahun dan Album Best Rock pergi ke Alanis Morissette

Pada usia 21 tahun, Morissette paling muda untuk mendakwa penghargaan Album of the Year sehingga Taylor Swift mencapai prestasi yang sama pada usia 20 tahun 2010. Kedua-dua mereka bersiap untuk melakukan “You Oughta Know” pada tur bertaraf bintang Swift tahun lepas.

BERKAITAN: ‘You Oughta Know’ apa pemisahan selebriti mengilhami 10 singel ini

Lain-lain detik penting dari majlis tahun 1996:

  • Hampir dua tahun selepas kematian Kurt Cobain, “Unplugged in New York” Nirvana memenangi Grammy untuk Prestasi Muzik Alternatif Terbaik.
  • D’Angelo dan Tony Rich menyampaikan medley serentak dan hipnotis dari empat hits terbesar yang terkenal, Steve Wonder..
  • Oeuvre visual $ 7 juta Michael dan Janet Jackson untuk “Scream,” dilaporkan video muzik paling mahal yang pernah dibuat, memenangi Grammy untuk Video Muzik Pendek Terbaik.

Ikuti penulis TODAY.com, Chris Serico di Twitter.