Goodbody Slim masih mendidik anak-anak

Afro yang besar menghilang tahun lalu, tetapi jantung, paru-paru, perut dan hati kelihatan sama.

Organ-organ itu dicat pada saman tubuh yang berwarna-warni, yang dipakai oleh superhero kesihatan kanak-kanak, Slim Goodbody, biasa pada “Kapten Kangaroo” dan – pada usia 54 tahun – masih kuat.

Di dalam saman itu adalah John Burstein, yang mencipta bahan pendidikan dan menulis buku di samping menghiburkan anak-anak dengan cerita, lagu, tarian dan tarian yang mempromosikan pemakanan yang sihat, senaman dan kehidupan yang sihat.

“Saya pasti ke generasi kedua saya,” katanya, sambil menambah bahawa guru dan ibu bapa sering mengingatkannya dengan bertanya, “‘Adakah anda benar-benar lelaki yang sama dengan saya?

Burstein muncul di “Kapten Kangaroo” CBS dari tahun 1976 hingga 1980. Hari ini, ketika dia berjalan di panggung sebagai Goodbody Slim, tujuannya adalah sama: untuk mendorong anak-anak membuat keputusan bijak.

“Saya menggunakan contoh lobak merah dan bar gula-gula. Semua orang tahu lobak merah itu lebih sihat. Bukannya kita kurang pengetahuan. Persoalan dalam pendidikan kesihatan adalah, ‘Bagaimana anda mendorong orang untuk membuat pilihan yang lebih baik?’ ‘Katanya.

Pendekatan Burstein adalah untuk memperincikan cara kerja tubuh, menggunakan prop seperti usus kecil 20 kaki yang dibuat dari kain dicat, untuk menjelaskan bagaimana fungsi sistem yang pelbagai.

“Apabila mereka melihat betapa luar biasa ini, mereka mula merasa baik terhadap diri mereka sendiri dan mereka mahu menjaga kesihatan mereka,” katanya..

Mempelajari ‘Bodyology’The 5-foot-11 Burstein, yang sentiasa cergas dan lentur melalui berenang, latihan aerobik lain dan latihan berat badan, masih sama 155 pound dia 30 tahun yang lalu.

Di Rockport Elementary School, Burstein tergelincir di belakang pintu tertutup dan muncul dalam pakaian Slim Goodbody sebelum memimpin kelas kelas empat melalui satu siri latihan, termasuk push-up, duduk-duduk dan lif kaki, dan menawarkan murid-murid rangsangan kepada mereka harga diri.

“Berikan diri anda pelukan. Katakan, ‘Saya suka badan saya. Saya yang terbaik di dunia, “‘katanya kepada kelas.

Pada peringkat kebangsaan, Burstein telah mengambil pertunjukan “Bodyology” tahun ini ke 40 bandar raya, dari Fort Lauderdale, Fla., Ke Bakersfield, Calif., Yang mempersembahkan lawatan selama sejam mengenai bagaimana tubuh berfungsi dan bagaimana untuk tetap sihat.

Pada “Kapten Kangaroo,” Burstein muncul dalam episod dua kali seminggu yang disebut “The Adventures of Goodbody Slim in Nutri-City.” Dengan bantuan Inspektor Thiamin, Agen B-12 dan Ketua Hale dan Hearty, dia akan menghadapi penjahat itu sebagai kuasa gila Sarah Bellum dan pembantunya jahat Lobe, untuk mengelakkan mereka daripada mengawal minda kanak-kanak.

Dia juga muncul di Nickelodeon dan mempunyai tugas selama 15 tahun sebagai bintang PBS ‘”The Inside Story,” siri pengajaran 12-bahagian mengenai kerja-kerja badan yang ditunjukkan di bilik darjah di seluruh negara.

“Dia menyimpan mesej yang konsisten tentang gaya hidup dan gaya hidup yang sihat serta menyediakan model peranan yang baik juga. Dan dia menjadikannya menyeronokkan – dan saya fikir itu perkara penting, “kata Becky Smith, pengarah eksekutif Persatuan Pendidikan Kesihatan Amerika di Reston, Va.

Persatuan ini bekerjasama dengan Burstein dalam satu siri video “Deskercise” untuk guru sekolah rendah untuk menunjukkan di bilik darjah di mana murid boleh melakukan latihan fizikal ringkas tanpa peralatan khas.

Burstein dibesarkan di Long Island, New York, belajar drama di kolej dan bercita-cita untuk kerjaya dalam bertindak. Dia mengambil persona sebagai pendidik kesihatan dengan keadaan yang murni.

Pada musim panas tahun 1973, dia mengambil pekerjaan bermain muzik untuk kanak-kanak yang kurang bernasib baik di atas kapal di New York yang dikenali sebagai The Floating Hospital, tidak pernah membayangkan ia mungkin menjadi batu loncatan untuk kerjaya.

“Saya fikir ia sebagai batu loncatan, sesuatu yang akan saya lakukan selama satu atau dua tahun,” kata Burstein, yang telah menari di restoran di Long Island, menyanyikan lagu asli dan lagu oleh Weavers dan Peter, Paul dan Mary.

Kanak-kanak di atas kapal itu sangat gembira dengan lagu Burstein menulis tentang kesihatan yang dia memutuskan untuk mencipta watak untuk memberi kesan kepada mesej itu. Slim Goodbody dilahirkan.

Slim Goodbody telah mengagumkan penampilannya dan rutinnya untuk terus selaras dengan masa. Dia bertukar afro untuk mullet, yang pada gilirannya ditinggalkan memihak kepada gaya rambut yang lebih konvensional. Dan dia telah menambah rap pada himpunannya.

Dia telah melancarkan kira-kira sedozen sut badan yang direka khasnya, yang bernilai kira-kira $ 4,000 setiap satu. Terdapat beberapa perubahan di sepanjang jalan, kedua-dua warna latar belakang dan dengan terperinci yang ditambah, seperti tiang diafragma dan tiub bronkial.

Salah satu perubahan gaya hidup terbesar Burstein muncul tujuh tahun yang lalu apabila dia dan isterinya Chrissy berpindah dari apartmen Greenwich Village mereka ke rumah tasik di Lincolnville, di rantau midcoast Maine di mana mereka kerap bercuti. Perkembangan Internet membolehkannya meninggalkan New York tanpa mengorbankan kerjayanya.

Pasangan itu mempunyai dua orang anak lelaki: Devin, 27, seorang peguam di New York, dan Luke, 6, yang sedang memikirkan untuk pergi bersama ayahnya semasa rehat dari sekolah.

Burstein dapat membayangkan pasangan “Goodbody Slim dan Kid Fit,” dengan mengatakan “Ia akan memandu anak-anak liar. Mereka benar-benar menyukainya. “

Kejayaannya dengan ego alternya memaksa Burstein untuk mengetepikan impiannya menjadi pelakon Shakespeare, tetapi dia tidak menyesal. Dan dia tidak bercadang untuk bersara.

“Saya berada dalam keadaan baik. Saya suka kerja yang saya lakukan, “kata Burstein. “Selama saya terus berkembang, terus berubah dan berkembang, saya tidak akan berhenti.”