‘Dog Whisperer’ yang didakwa oleh produser TVnya

Seorang penerbit televisyen menyaman jurulatih anjing, Cesar Millan, bintang “Dog Whisperer”, yang mendakwa pekerjanya Labrador cedera di kemudahan latihan Millan selepas tercekik dengan kerah dan terpaksa berjalan di atas treadmill.

Dalam tuntutan mahkamah yang difailkan Khamis di Mahkamah Agung, pengeluar “8 Simple Rules” penerbit Flody Suarez berkata beliau mengambil Gator berusia 5 tahun ke Pusat Psikologi Anjing pada 27 Feb untuk menangani ketakutan anjing dan orang asing lain.

Beberapa jam setelah jatuh dari anjing itu, Suarez berkata, seorang pekerja dipanggil untuk memberitahunya bahawa haiwan itu telah terburu-buru ke doktor haiwan. Suarez kemudian mendapati anjing itu “pendarahan dari mulut dan hidungnya, dalam khemah oksigen yang terengah-engah untuk nafas dan dengan lebam parah ke bahagian belakang paha,” menurut tuntutan itu.

Pekerja di kemudahan itu dituduh dalam guaman meletakkan kolar tercekik pada anjing itu, menariknya ke treadmill dan memaksanya bekerja terlalu berat.

Suarez berkata beliau telah membelanjakan sekurang-kurangnya $ 25,000 pada bil perubatan, dan anjing itu mesti menjalani pembedahan lebih banyak untuk kerosakan kerongkongnya.

Tuntutan itu mendakwa pelanggaran kontrak, penipuan, kekejaman haiwan dan penghinaan emosional yang disengajakan, antara dakwaan lain. Ia mencari lebih daripada $ 25,000 ganti rugi.

Satu panggilan ke Millan di Pusat Psikologi Anjing tidak segera dikembalikan. Kemudahan itu juga dinamakan sebagai defendan.

Tuntutan itu adalah yang kedua difailkan terhadap Millan dalam seminggu.

Pada 28 April, bekas pegawainya Makeda Smith dan rakannya, Foster Corder menyaman Millan dan defendan lain, termasuk National Geographic Channel, yang menyiarkan acara Millan.

Saman itu menuntut pelanggaran kontrak, pelanggaran hak cipta dan pelanggaran hubungan sulit, mendakwa bahawa Smith pada asalnya mengandung nama “Whisperer Anjing” untuk Millan.

Tetapi ketika dia dan Corder cuba menjual episod perintis yang ditulis oleh Corder, Millan “pergi sendiri” dan menembakkan pertunjukan itu ke National Geographic Channel dan dua syarikat produksi tanpa pengetahuan plaintif, tuntutan itu dituntut.

Bersama-sama, Smith dan Corder sedang mencari ganti rugi lebih dari $ 5 juta.

Jurucakap Channel National Geographic menolak komen.

“Pada masa ini, National Geographic Channel belum disampaikan dengan salah satu tuntutan mahkamah, dan kami tidak memberi komen mengenai litigasi yang belum selesai,” kata Russell Howard, naib presiden komunikasi saluran.