Dia ‘melindungi’: Jamie-Lynn Sigler tentang bagaimana James Gandolfini bereaksi terhadap MSnya

Hanya beberapa hari selepas berkahwin, bekas pelakon “Sopranos” Jamie-Lynn Sigler mendedahkan dia mempunyai pelbagai sklerosis dan telah berjuang untuk penyakit degeneratif selama 14 tahun yang lalu.

“Saya tidak bersedia sehingga sekarang,” kata lelaki berusia 34 tahun itu dalam satu wawancara. “Anda fikir selepas bertahun-tahun, seseorang akan diselesaikan dengan sesuatu seperti ini, tetapi masih sukar untuk diterima.”

Gambar: Jamie-Lynn Sigler
Jamie-Lynn Sigler, 34, berkata dia didiagnosis dengan multiple sclerosis pada usia 20 tahun.Jordan Strauss / AP

Sigler, yang memainkan anak perempuan Tony Soprano Meadow selama enam musim, berkata dia berusia 20 tahun ketika dia didiagnosis dengan MS.

Aktres akhirnya memberitahu beberapa ahli cast “Sopranos” kerana “mereka sangat menyukai keluarga saya.”

The late James Gandolfini, yang memainkan ayah Sigler dalam siri itu, “sangat menyedari dan melindungi secara umum, tetapi terutama selepas saya memberitahu dia,” katanya kepada People. “Dia benar-benar hebat.”

Gandolfini meninggal dunia akibat serangan jantung pada tahun 2013.

Sigler hidup tanpa gejala selama beberapa tahun tetapi penyakit itu, yang mempengaruhi sistem saraf pusat, “membina kepala yang hodoh” selama dekad yang lalu.

“Saya tidak boleh berjalan untuk jangka masa yang panjang tanpa berehat, saya tidak dapat berlari, tidak ada peranan superhero untuk saya,” katanya kepada majalah itu. “Tangga saya dapat melakukannya tetapi mereka bukan yang paling mudah. ​​Apabila saya berjalan, saya perlu memikirkan setiap langkah, yang menjengkelkan dan mengecewakan.”

Sigler berkata dia merasakan keperluan untuk menutup tanda-tanda penyakitnya dalam peranan yang diambilnya selepas menyelesaikan “The Sopranos.”

“Kadang-kadang semua yang saya perlukan adalah seperti lima atau 10 minit untuk duduk dan mengisi semula tetapi saya tidak akan bertanya, kerana saya tidak mahu mereka mencurigakan,” katanya..

Jamie-Lynn Sigler: ‘Nota Krismas’ bukan filem percutian tipikal

Nov.23.201503:43

MS tidak mempunyai ubat, tetapi Sigler berkata dia kini menjalani rejimen ubat dua kali sehari yang telah mengekalkan gejala-gejalanya yang stabil sejak enam tahun yang lalu.

Namun, dia merasakan kelemahan di sebelah kanannya dan tidak boleh berjalan untuk jangka masa yang lama tanpa berehat.

“Perkara boleh dikawal sekarang,” katanya. “Ia mengambil sikap berjuang untuk menangani semua ini. Penyakit ini benar-benar boleh mengambil alih hidup anda jika anda membiarkannya.”

Pada hujung minggu, Sigler berkahwin dengan teman lelakinya yang panjang, pemain besbol profesional Cutter Dykstra. Anak lelaki berusia 2 tahun itu, Beau, adalah sebahagian daripada sebab yang dikatakan oleh Sigler mengenai penyakitnya.

“Saya tidak mahu dia sampai ke usia di mana dia merasakan dia terpaksa menyimpan rahsia ini untuk saya juga,” katanya. “Saya mahu menjadi contoh kepadanya kekuatan dan keberanian.”

Ikuti penulis TODAY.com Eun Kyung Kim di Twitter.

Loading...