Di dunia buku, yang paling jarang ditemui

Setiap keghairangan mempunyai Holy Grail, dan pengumpulan buku yang jarang berlaku adalah tidak terkecuali.

Mintalah sekumpulan bibliophiles untuk mengenal pasti yang paling jarang dari semua buku jarang, dan majoriti mungkin akan menyebutkan Alkitab Gutenberg 1456, buku pertama yang pernah dicetak. 

Dengan mengandaikan seorang pemungut dapat mencari Bible edisi pertama lengkap, yang mempunyai beberapa ratus salinan, dia boleh mengharapkan untuk membayar di mana saja dari $ 25 juta hingga $ 35 juta, kata ahli buku jarang Kenneth Gloss, pemilik buku Brattle di Boston.

Gloss, seorang penilai terkenal yang telah muncul di PBS ‘”Roadshow Antiques”, mendasarkan anggarannya pada fakta bahawa satu volum tunggal volum Gutenberg dua dijual $ 5.5 juta kira-kira 25 tahun yang lalu. Hari ini, halaman tunggal dari Bible edisi pertama mendapat $ 25,000 setiap satu.

Sesiapa yang mampu melabur di bahagian atas pasaran antiquarian biasanya akan melakukannya dengan baik. Sebagai contoh, pertimbangkan:

  • Edisi pertama karya Shakespeare yang diterbitkan pada tahun 1623 yang dijual tidak lama dahulu untuk lebih dari $ 6 juta, harga rekod untuk karya Bard.
  • Pengumpulan manuskrip Leonardo Da Vinci yang pengasas Microsoft Bill Gates membayar $ 30 juta selama lebih dari 25 tahun yang lalu sekarang bernilai $ 100 juta, perkiraan Gloss.

Buku lama dari Dunia Baru

Walaupun apa-apa yang dicetak di Amerika Syarikat adalah vintage yang agak baru-baru ini, yang tidak menghalang permintaan untuk kerja-kerja Amerika yang jarang berlaku daripada melalui bumbung, juga.

Yang paling berharga daripada lot adalah salinan edisi pertama Deklarasi Kemerdekaan, beberapa ratus yang dicetak di Philadelphia untuk pengedaran di seluruh Koloni selepas dokumen tangan yang ditulis tangan ditandatangani oleh Bapa Pengasas. Walaupun salinan tidak menanggung tanda tangan, yang terakhir datang ke pasaran dijual kepada mogul televisyen Norman Lear untuk $ 8 juta sejuk.

Barang-barang lain telah melihat nilai mereka membina perlahan-lahan selama bertahun-tahun. Puisi yang diterbitkan pertama Edgar Allen Poe, “Tamerlane,” adalah satu kes. Pada mulanya dicetak pada tahun 1827, byline puisi itu membaca “Dengan seorang Bostonian.” Ia tidak begitu baik dengan bacaan awam di sebahagian besar, kata Gloss, kerana “sebenarnya ia sangat mengerikan.”

Hakikat bahawa hubungannya dengan Poe dikaburkan oleh byline yang tidak jelas telah memberikan sajak sebilangan tertentu sebagai harta karun yang akan dibeli dengan murah dari penjual yang tidak disengajakan dan kemudian dijual tinggi kepada pembeli yang berpengetahuan. Contoh terakhir ini berlaku kira-kira satu dekad yang lalu apabila seorang pemungut bermata tajam membeli volum daripada $ 15 meja peniaga dan kemudian bertukar dan menjualnya dengan harga $ 198,000.

Semakin menarik, walaupun lebih ilusif, kemungkinan diwakili oleh “Sumpah A Freeman,” yang mana jemaah awal perlu bersumpah. Sumpah itu diketahui telah dicetak pada zaman Kolonial, tetapi tidak satu salinan dokumen yang pernah dilihat. Sekiranya ada yang ditemui dari batang lama yang terlupa di New England, Gloss berkata, ia akan bernilai “baik dalam julat $ 1 juta.”

Cari yang istimewa Web

Walaupun buku-buku langka yang paling mahal adalah orang-orang yang menangkap imaginasi orang ramai, pengumpulan buku tidak semestinya menjadi pemelihara eksklusif yang sangat kaya. Malah, ketika hujung atas semakin jauh dan jauh dari jangkauan, segmen yang jauh lebih besar dari pasaran telah menjadi lebih terjangkau, berkat Internet.

Buku-buku yang sebelum ini berada dalam julat harga $ 50 hingga $ 2,000 telah turun secara dramatik, kata Gloss, kerana Web membuat mencari mereka lebih mudah.

“Apa yang anda benar-benar membayar peniaga,” katanya, “adalah masa dan kepakaran yang diperlukan untuk mencari mereka.”

Pada hari-hari ini, sebaliknya, tapak seperti BookFinder.com, yang menyusun katalog penjual banyak, memberikan akses pengumpul kepada 60 juta judul.

“Jadi buku yang benar-benar sukar diperoleh, kini anda dapat melihat 30 hingga 40 salinan untuk dijual dalam talian,” kata Gloss. “Apa itu $ 200 sekarang $ 20.”

Sudah tentu, mampu memperoleh koleksi buku dan mengetahui apa yang perlu dikumpulkan adalah dua perkara yang berbeza.

Gloss mengatakan ramai peminat membina koleksi beberapa keghairahan dalam kehidupan mereka – seni atau seni bina, kesusasteraan atau undang-undang, walaupun model kereta api. Sebaik sahaja medan itu telah disempit, para pemungut tunas akan berjaya memilih otak peniaga buku kawasan.

Peniaga-peniaga yang bereputasi disenaraikan oleh Persatuan Penjual Buku Antiquarian ‘Amerika, yang turut menaja pertunjukan buku di seluruh negara.

Gloss mengatakan bahawa menghadiri pertunjukan adalah cara yang baik untuk seorang pengguna baru untuk dengan cepat mengambil banyak maklumat. Hampir tanpa pengecualian penjual gembira untuk bercakap tentang perdagangan mereka dalam kesemua jeneral dan spesifiknya.

“Ia seperti pergi ke pameran dengan kurator di setiap gerai,” katanya.

Philipp Harper adalah penulis lepas yang tinggal di Georgia selatan.