Daryl Hannah: Saya telah melawan autisme sejak zaman kanak-kanak

GAMBAR: Daryl Hannah
Daryl Hannah didiagnosis dengan autisme pada ketika gangguan itu tidak difahami dengan baik.Angela Weiss / Hari ini

Anda mungkin tahu dia sebagai Madison yang duyung di “Splash,” atau untuk peranannya dalam “Blade Runner” atau “Steel Magnolias.” Tetapi pelakon Daryl Hannah, 52, telah bertempur dalam pertempuran peribadi dengan autisme selama bertahun-tahun, dan memberitahu majalah People bahawa ketika dia masih kecil, doktor ingin meletakkannya di sebuah institusi.

Ibunya menolak, tetapi Hannah sangat malu dan merasa terisolasi oleh keadaannya, bergegas tanpa henti dan merasa bahawa dia “diperiksa” di sekolah, dia memberitahu majalah itu. Dia jatuh cinta dengan filem-filem itu, dan akhirnya berpindah dari Chicago ke L.A. pada usia 17 tahun untuk meneruskan karier akting.

“Bertindak untuk saya adalah pergi ke Land of Oz dan bertemu dengan Tin Man,” katanya. “Masih ada.”

Tetapi keadaannya masih membimbangkannya, dia memberitahu majalah itu, mengatakan dia enggan berbual-bual atau menghadiri perdana filemnya sendiri “kerana saya terkejut.”

Ketakutan tidak hilang – dia mengatakan dia masih batu – tetapi dia tidak membiarkan mereka menghentikannya daripada bekerja sebagai aktivis alam sekitar, akan dipenjarakan lima kali dalam tempoh tujuh tahun yang lalu kerana pelbagai protes. 

“Saat ini bertindak seperti percutian dari pekerjaan saya sebagai aktivis,” katanya.

Hannah hidup dari grid, bergantung kepada air dan tenaga solar untuk rumah satu biliknya di L.A. dan ladang di Rocky Mountains, dan memandu trak yang bergantung kepada minyak goreng Perancis.

“Saya membuang masa terlalu lama, takut dan tidak puas hati,” kata Hannah mengenai pertempurannya. “Hidup terlalu pendek untuk menekankan perkara-perkara kecil lagi.”