Damian Marley mendapati kedudukannya sendiri

Menjadi anak ikon tidak mudah.

Namun Damian Marley sedang berbuat baik-baik saja. Anak Bob memimpin reggae kembali ke akarnya dengan lagu musim panasnya yang memukau, “Selamat Datang Ke Jamrock,” dan album baru.

Artisulat, artis kesadaran sosial yang dikenali sebagai “Jr. Gong “bercakap kepada The Associated Press tentang kembalinya reggae tradisional, keganasan geng, bekerja dengan Alicia Keys dan meneruskan warisan ayahnya.

AP: Oleh kerana single “Selamat Datang Untuk Jamrock” begitu besar, apa yang anda harapkan dari album ini?

Marley: Ia boleh mendedahkan orang kepada apa yang kita bercakap tentang dan apa muzik yang dimaksudkan dalam akal moral dan lirik. Ini mengenai apa yang berlaku di dunia, bukan hanya hidup saya.

AP: Telah kembali nyata kepada reggae akar umbi tradisional. Bagaimana perasaan anda tentang itu?

Marley: Di Jamaica, ia tidak pernah aktif, tetapi apa yang anda lihat sekarang banyak muzik akar menjadi perwakilan kebangsaan muzik sekali lagi, berbanding beberapa tahun kebelakangan ini apabila ia adalah dancehall dan barangan kelab.

AP: Apa pendapat anda tentang reggaeton?

Marley: Untuk memberitahu anda kebenaran, saya tidak begitu mengatakannya. Saya tidak biasa dengannya kerana pertama sekali saya tidak faham apa yang dikatakan banyak kerana saya tidak bercakap bahasa Sepanyol. Saya boleh memberitahu anda bahawa bentuk pujian yang terbaik adalah tiruan, dari segi orang lain menggunakan budaya kita – dancehall dan budaya reggae dan muzik. Itulah pujian.

AP: Apa pendapat anda tentang Sean Paul, Elephant Man dan Shaggy, seniman reggae dancehall yang telah melanda kejayaan utama di sini di Amerika Syarikat?

Marley: Baik untuk mereka. Saya tidak mempunyai masalah dengan mereka.

AP: Adakah anda suka muzik mereka??

Marley: Terdapat beberapa lagu yang saya tidak peduli dan beberapa lagu yang saya suka. Sudah tentu ada satu lagi sisi (reggae) muzik yang artis-artis itu tidak mewakili. Lagu-lagu itu tidak mewakili muzik reggae sepenuhnya. Mereka bukan duta besar muzik reggae. Mereka bukan perwakilan FULL.

AP: Keganasan geng telah menjadi masalah di Jamaica. Apa keadaannya sekarang?

Marley: Kemiskinan membiak banyak perkara. Apabila orang terdesak dan cuba bertahan, mereka melakukan perkara yang drastik. Itulah yang dirasai ramai di Jamaica. Itulah yang kita cuba katakan dalam muzik kita, itu tidak banyak yang dilakukan mengenainya. Menghantar seluruh kawanan polis ke kawasan kami untuk menembak tempat itu tidak akan membuat apa-apa yang lebih baik. Ia akan mewujudkan lebih banyak musuh.

AP: Jika anda bertanggungjawab, apakah yang akan anda lakukan?

Marley: Terdapat banyak cara, tetapi saya tidak bertanggungjawab. Terdapat orang yang bertanggungjawab dan saya mahu mereka melakukan tugas mereka. Saya bukan seorang ahli politik, saya seorang pemuzik. Keganasan geng yang anda lihat di Jamaica adalah sesuatu yang berasal dari politik. Oleh itu, ahli politik pertama perlu menghentikan keganasan kerana ia telah menjadi cara hidup di Jamaica. Itulah yang perlu dilakukan – menjadi ganas di Jamaica.

AP: Terdapat protes terhadap artis reggae yang menggunakan lirik homophobic. Apa yang anda ambil itu?

Marley: Kita dapat mencari perkara yang lebih baik untuk dibincangkan sekarang berbanding lirik rakyat dan itu sahaja yang perlu saya katakan mengenai perkara itu.

AP: Bagaimana ia berfungsi dengan Alicia Keys untuk MTV Unplugged istimewa?

Marley: Saya peminat muziknya. Apa yang saya benar-benar menghargai muziknya adalah aspek hidup keseluruhannya. Dia sangat hands-on dan musikal. Pemuzik Reggae menghargai bahawa kerana kita menggunakan lebih banyak instrumen hidup.

AP: Bagaimana ia berfungsi dengan Nas dan The Roots?

Marley: Ia adalah penghormatan yang besar. Kita semua berdiri untuk perkara yang sama dalam muzik kita dan kita bercakap mengenai perkara yang positif. Apa yang saya suka tentang muzik mereka adalah positif, tetapi ia adalah tentang kehidupan di tempat yang gelap. Mereka membuat muzik untuk orang lapar. Mereka cuba memberi makanan kepada orang yang lapar, dan bukan memberi makanan kepada orang yang diberi makan.

AP: Berapa banyak pengaruh yang ada pada adik-adik anda pada album anda?

Marley: Baiklah, pertama sekali saudaraku Steve adalah pengeluar saya. Saya sebenarnya sangat aktif sebagai pengeluar untuk album ini juga, jadi kami pada dasarnya menghasilkannya bersama-sama. Kami bekerja sebagai satu pasukan.

AP: Bagaimana keadaan antara Lauryn Hill dan suaminya, saudara lelaki anda, Rohan?

Marley: Itu bukan urusan saya.

AP: Untuk menetapkan rekod lurus, berapakah jumlah anak yang ada pada ayah anda?

Marley: Banyak. Banyak.

AP: Apabila anda mencatat, adakah anda dan saudara-saudara anda merasa seperti anda meneruskan warisan ayah anda?

Marley: Ya, tapi lebih-lebih lagi kerana kerja yang kita lakukan adalah kerja Rasta. Muziknya bukan muzik pop. Ia adalah perjuangan muzik dan menaikkan semangat dari perjuangan itu.