Chris Rock alamat #OscarsSoWhite dalam monolog: ‘Kami mahu peluang’

Apabila pelakon pelakon, Chris Rock menerima pekerjaan sebagai tuan rumah untuk Anugerah Akademi Tahunan ke-88, sebelum pemenang telah diumumkan dan kepupusan mutlak kepelbagaian kaum dalam kategori pelakon diturunkan.

Chris Rock menangani isu perlumbaan di monolog Oscars

Februari.29.201601:13

Namun, selepas semua itu, ramai yang meramalkan dia akan menjadi tuan yang sempurna dalam upacara yang diberikan untuk keterampilan sosialnya dan tidak dapat diterima. Pada saat-saat pembukaan Oscar malam Ahad, dia membuktikan mereka betul.

Berikutan montaj filem pembuka, Rock menggegarkan penonton dan penonton dalaman dengan menangani masalah isu itu.

“Manusia, saya mengira sekurang-kurangnya 15 orang hitam dalam montaj itu,” katanya sebelum menambah, “Anda menyedari, jika mereka menamakan tuan rumah, saya tidak akan mempunyai pekerjaan ini.”

BERKAITAN: Ia anugerah masa! Lihat senarai lengkap pemenang Oscars tahun ini

Dia juga menjelaskan mengapa dia tidak berdiri apabila ada yang mencadangkan supaya dia berhenti kerana memberi kontroversi.

“Mereka akan mempunyai Oscar pula,” katanya. “Mereka masih akan mempunyai Oscars jika saya berhenti. Perkara terakhir yang saya perlukan adalah kehilangan pekerjaan lain kepada Kevin Hart.”

88th Annual Academy Awards - Show
Hos Chris Rock bercakap di atas pentas semasa Anugerah Akademi Tahunan ke-88 di Dolby Theatre pada 28 Februari 2016 di Hollywood, California.Kevin Winter / Getty Images

Sebelum pertunjukan berlangsung, pelakon Hart berkongsi beberapa nasihat untuk merapatkannya di karpet merah. “Alamat gajah di dalam bilik,” katanya. “Buat orang merasa tidak selesa.”

Sudah tentu, itu gaya tandatangan Rock, dan dia tidak mengecewakan.

LEBIH: Al Roker: Chris Rock tidak seharusnya memboikot Oscars di tengah kontroversi

Rock menegaskan bahawa ini jauh dari masalah kepelbagaian tahun pertama yang menjadi masalah. Tetapi pada hari ini, protes lain mengambil contoh, kerana orang-orang “terlalu sibuk dirogol dan dilayan untuk mengambil berat tentang siapa yang memenangi Best Cinematographer. Anda tahu, apabila mengayuh nenek anda dari pokok, sangat sukar untuk peduli dengan Best Documentary Foreign Short . “

LEBIH: Lihat acara penting, momen terbaik dari Anugerah Akademi 2016

“Adakah rasis Hollywood?” dia tanya. “Adakah ia membakar perkauman salib? Tidak. Adakah saya mengambil sebilangan racun limau? Nah, nah, Nah, ia adalah jenis perkauman yang berlainan.”

Beliau juga menambah cabaran yang menunjukkan, “tahun ini dalam pakej In Memoriam, ia hanya akan menjadi orang kulit hitam yang ditembak oleh polis dalam perjalanan ke filem.”

Akhirnya, beliau menyimpulkan kontroversi #OscarsSoWhite dengan satu baris: “Kami mahu peluang.”

LEBIH: Apa yang anda tidak lihat di TV: Lihat pics Oscars di belakang layar!

Di Twitter, ramai selebriti dengan cepat menghiburkan apa yang mereka dengar.

Ini bukan kali pertama monolog pembukaan di Oscars telah membincangkan isu itu secara langsung.

Tahun lalu, tuan rumah, Neil Patrick Harris berkata, “Selamat datang ke Oscars ke-87. Malam ini, kami menghormati Hollywood yang terbaik dan terpahat – maaf … paling terang.”

Sudah tentu, kemudahan Rock dalam mengarahkan pengenalan Oscar dan mencari yang lucu dalam apa-apa mesti tidak mengejutkan, tidak juga pendekatan terangnya. Beliau menjadi tuan rumah upacara itu pada tahun 2005, dan membuka pertunjukan itu dengan memberitahu penonton yang penuh dengan bintang untuk “duduk keledai!”

BERKAITAN: Siapa yang paling berpakaian di Oscars? Undi untuk kegemaran anda!

Bagi persembahan tahun ini, jauh sebelum siaran, dia menyebutnya “Anugerah BET Putih.” Dan sebelum siaran, dia masih sibuk menyesuaikan diri dengan apa yang ternyata menjadi monolog yang tidak dapat dilupakan.

Chris Rock di bawah tekanan kerana kontroversi kekurangan Oscars berkembang

Januari.19.201603:00

Ikut Ree Hines pada Twitter.