Chevy Chase semasa penyalahgunaan zaman kanak-kanaknya

Kebanyakan orang mengiktiraf Chevy Chase sebagai Clark W. Griswold, Fletch atau bahkan sebagai Presiden Gerald Ford dari “Saturday Night Live.” Tetapi siapa yang sebenarnya Chevy Chase? Pengarang Rena Fruchter memaparkan pelawak yang terkenal, sekarang 63, dalam biografi yang diberi kuasa baru “Saya Chevy Chase dan You Not Not,” yang merangkumi pelakon yang lebih sukar, termasuk penyalahgunaan masa kanak-kanak, berkhidmat di Pusat Betty Ford dan berlepas dari “Saturday Night Live”.

Inilah kutipan dari buku ini:

“Saya hidup dalam ketakutan sepanjang masa, ketakutan,” kata Chevy. Dia teringat akan terbangun di tengah malam dan menampar, terus-menerus dan keras, di seberang muka. “Saya tidak ingat apa itu, atau apa yang telah saya lakukan.” Ini tidak luar biasa. Dikunci di dalam almari bilik tidur selama berjam-jam adalah juga hukuman biasa dalam rumah tangga. Sehingga hari ini, Pamela berkata, dia tidak boleh menyimpan berus rambut di rumahnya. Ibunya akan memukulnya dengan berus rambut ketika dia menjadi marah. “Sikat rambut tidak berasa selamat untuk saya.”

Ia adalah kerja keras untuk Chevy hanya untuk terus hidup sebagai seorang kanak-kanak. Dia seorang budak yang sensitif, penuh dengan ketakutan, dan pemikiran kehidupan rumahnya semasa dia di sekolah membuat belajar keras. Grednya rendah walaupun diuji IQnya sangat tinggi. Ini menjadikan masalah ini lebih teruk lagi kerana ayah tirinya mendengar berita ini, mendakwa tidak ada alasan untuk kelas rendah dan akan memukulnya, membuat hidungnya berdarah, atau menguncinya dalam almari gelap.

Chevy merasakan bahawa dia bekerja keras atau lebih keras daripada rakan sekelasnya, tetapi bekerja pada “hanya diterima sebagai orang, atau memahami bagaimana untuk bertahan dari ketakutan dan putus asa itu dan masih menjadi anak yang ‘baik’.” Chevy tidak pernah memberitahu sesiapa apa yang sedang berlaku di rumah, walaupun dia membayangkan beberapa rakan keluarga mesti tahu atau disyaki perkara tidak betul. Dia tidak pernah merasakan bahawa dia dapat memberitahu ayahnya, Ned. Pada masa itu, Ned telah berkahwin semula dan mempunyai keluarga kedua. Chevy tidak mahu dia tahu, tidak mahu dia bimbang. “Saya takut jika ayah akan menghadapi John Cederquist, dia akan kehilangan pertarungan. John Cederquist adalah seorang yang lebih besar, penderita, kuat. Saya juga tidak tahu saya akan menjadi dibenarkan untuk mengatakan apa-apa. ”

Rakan-rakan dan keluarga lanjutan “hanya tahu saya seorang kanak-kanak yang keliru dan sedih.” Chevy menerima rawatan paling teruk daripada lima kanak-kanak tersebut. Saudara lelakinya Chevy, Ned Jr., menawan lebih banyak daripada Chevy dan mengalami hukuman yang lebih keras. “Saya penuh dengan ketakutan dan harga diri yang rendah,” ingat Chevy. “Anda dibanjiri dengan pemikiran dan ketakutan itu, dan anda tidak belajar apa-apa tentang cara mengatur masa anda dan melakukan kerja rumah anda.”

Saudara separuh muda Chevy John menjelaskan bahawa Ned adalah “pelajar model dan atlet sekolah tinggi. Dalam perkiraan ibu bapa saya, tidak ada keperluan untuk memukulnya, kerana dia sudah ‘sesuai dengan acuan.’ Sebaliknya, Chever [“Clever Chever” adalah nama panggilannya untuk Chevy] adalah muram dan menyusahkan, dan lebih buruk lagi, dia menjawab pengurangan yang dia terima – sama ada secara fizikal atau, lebih teruk, psikologi dan emosi-dengan kekerasan yang cemberut, yang boleh saya ceritakan dari pengalaman saya sendiri adalah laluan paling cepat untuk penolakan yang menyakitkan dari ibu bapa saya. Ned sentiasa budak emas Mommy, sementara Chevy pernah menjadi ‘kesakitan dalam punggung’. Ia adalah cobaan seharian untuk semua yang terlibat, tetapi satu cuti yang sangat kejam untuk Chevy.

“Ibu bapa saya juga membahagikan penyalahgunaan dan pengabaian mereka kepada kami, terutama ibu kami. Segala-galanya adalah rahsia yang kotor, supaya tetap tersembunyi dari ayahku. Dia tidak mahu suaminya menyusut suaminya untuk mengetahui apa-apa tentang kelakuannya yang pelik, dan untuk sebahagiannya kehidupan seumur hidup ayahku adalah rahsia, kerana dia menghabiskan sepanjang hari dikunci di ruang pejabat psikoanalisisnya, mencubit di dalam kepala orang lain.

“Ibu saya, paling buruk, adalah seperti haiwan yang dilepaskan. Ia berada di tangannya, di negeri-negeri yang berubah-ubahnya, bahawa Chevy mengalami kesengsaraan yang paling gelap. “

Dicuri dari “I’m Chevy Chase … And You’re Not” oleh Rena Fruchter Dikecualikan dengan izin dari Virgin Books USA Semua bahagian dijelaskan atau tidak dicetak tanpa izin secara bertulis daripada penerbit.