Charles menghidupkan ‘Georgia’ ke dalam lagu negara

Orang ramai yang melimpah 400 menyaksikan lelaki itu dalam kacamata gelap dan saman ungu mendekati piano besar yang terselip di antara meja dan podium Dewan Perwakilan Georgia.

Brother Ray Charles telah datang ke Capitol di Atlanta untuk membaptiskan lagu negeri baru – lagu manis yang lama.

“Georgia, Geor-giaah,” dia menyanyikan akord atas piano. “Seluruh hari melalui …”

“Georgia On My Mind” benar-benar lagu lama ketika Charles membawakannya untuk penggubal undang-undang, istri dan anak-anak mereka pada 7 Maret 1979.

Lagu ini telah berusia 30 tahun ketika Albany, Ga., Asli mencatatnya pada tahun 1960. “Georgia” akan menjadi lagu yang paling banyak dikaitkan dengan Charles dalam kerjaya berbanding 55 tahun hingga kematiannya hari Khamis.

Sebagai lagu negeri rasmi, lagu ini telah digunakan untuk mempromosikan segala sesuatu dari pelancongan Georgia ke tiket loteri. Pelan lesen negeri juga membawa slogan: “Georgia On My Mind.”

“Ia adalah alat promosi terbaik yang boleh dicapai oleh sesiapa,” kata Senator Zell Miller, yang merupakan gabenor letnan ketika negara itu mengadopsi “Georgia.” “Dia yang membuatnya menjadi lagu yang hebat.”

Pilihan pemandu
Tidak teruk untuk lagu yang ditulis pada tahun 1930 oleh dua rakan sebilik kolej di Indiana University, dan seorang Charles mencatatkan hanya dengan cadangan pemandunya.

“Sekiranya saya seorang pemandu yang selalu mendengar saya bersenandung” Georgia On My Mind, “‘kata Charles dalam nota kepada set kotak CD 1997, Genius & Soul. “Kucing berkata, ‘Anda sangat sedih, kenapa tidak anda mencatatnya?’ Saya berkata, ‘kerana saya tidak tahu kata-kata itu.’ ‘

Charles mempelajari kata-kata dan tembakan “Georgia” ke No. 1 pada carta pop dan No. 3 pada carta R & B, menyusun status lagu sebagai standard Amerika.

“Sungguh, ia tidak menjadi hit sehingga dia menyanyikannya,” kata Joseph Johnson, kurator Dewan Kemasyhuran Muzik Georgia di Macon.

Orang lain telah mencuba – Louis Armstrong dan Billie Holiday mencatatkan “Georgia” sebelum Charles. Lebih banyak lagi, dari Ella Fitzgerald ke Willie Nelson ke Michael Bolton. Tetapi tidak ada yang sesuai dengan kejayaan Charles.

Sejak penulis lagu legenda Hoagy Carmichael menyusun “Georgia” dengan bantuan dari rakan sebilik Stuart Gorrell, peminat muzik telah membahaskan sama ada lirik samar-samar itu merujuk kepada nama negeri atau wanita.

Autobiografi 1965 Carmichael, “Kadang-kadang saya tertanya-tanya,” seolah-olah menyelesaikan soalan itu. Dia menulis bahawa seorang kawan mencadangkan: “Kenapa anda tidak menulis lagu yang dipanggil ‘Georgia?’ Tidak ada yang kehilangan banyak tulisan mengenai Selatan.”

Tiga belas tahun sebelum “Georgia” menjadi lagu negara, satu lagi penulis lagu yang terkenal tetapi mencadangkannya. Pada tahun 1966, penggubal undang-undang menulis Savannah asli Johnny Mercer, meminta penulis lagu untuk menyusun lagu negara.

Mercer melepaskan lagu “Georgia, Georgia,” namun menyatakan keraguannya dalam satu surat: “Saya masih merasakan saya akan pergi beberapa (panjang) ke atas ‘Georgia’ Hoagy Carmichael. ‘

Ketika Legislatif mengadopsi “Georgia” sebagai lagu negara pada tahun 1979, resolusinya khusus menamakan versi yang direkam oleh Ray Charles.

Ia adalah penghormatan Charles, pemenang Anugerah Pencapaian Sepanjang Hayat Grammy, kedudukan yang sangat tinggi.

“Itu menyentuh hati saya,” kata Charles dalam autobiografinya, “Brother Ray.” “Saya menangis. Saya benar-benar melakukannya. “

Loading...