Butch pembunuh Little Rascals meninggal pada usia 79 tahun

Thomas Ross Bond, yang memainkan Butch pembuli dalam siri “Our Gang” dan “The Little Rascals” pada tahun 1930-an, telah meninggal dunia. Dia adalah 79.

Bond meninggal Sabtu akibat komplikasi dari penyakit jantung di Northridge Hospital, kata pengurusnya, Frank Marks.

Bond memainkan ahli geng bernama Tommy. Selepas tahun pertamanya dia jatuh dari pemain tetapi kembali kemudian dalam peranan Butch, penyerang Alfalfa.

Bond muncul dalam puluhan “Gang” dan “Rascals Kecil” sebelum memainkan peranan.

Dilahirkan pada 16 September 1926 di Dallas, Bond bermula pada usia 5 tahun apabila seorang pengakap bakat untuk studio-studio Hal Roach menghampirinya ketika dia meninggalkan teater filem dengan ibunya.

Pengakap “bertanya kepadanya apakah dia berminat bertindak, (berkata) dia mempunyai wajah yang hebat dan dia boleh membuat temu janji dengan Hal Roach dalam L.A.,” kata Marks.

Neneknya memandu dia dalam apa yang, ketika itu, adalah perjalanan yang lasak: “Itu semua jalan-jalan tanah dari Dallas ke L.A,” kata Marks.

Pada tahun 1940-an, Bond memainkan Jimmy Olsen dalam dua filem Superman dan muncul sebagai Joey Pepper dalam beberapa ansuran siri “Lima Little Peppers”.

Pada tahun 1951, Bond berhenti bertindak dan pergi ke kerja pengarah dan pengeluaran televisyen sebelum bersara pada tahun 1991.

Bond terselamat oleh isterinya, Pauline, anak lelaki Thomas Ross Bond III dan cucu.