Bintang Reggaeton Elvis Manuel takut mati

Bintang reggaeton anti-Castro, Elvis Manuel hilang dan ditakuti mati semalam, seminggu selepas dia dan 16 pelarian lain berusaha melarikan diri dari pulau Komunis di atas rakit, ahli keluarga dan penyokong pelarian berkata.

Pengawal Pantai A.S. menyelamatkan Irioska María Nodarse, ibu Elvis Manuel, yang menguruskan kumpulan muziknya, dan 13 orang lain di Selat Florida pada hari Rabu, dua minggu selepas mereka meninggalkan Pinar Del Rio yang ingin membuat laluan ke Florida. Lima lagi, termasuk Elvis Manuel, 19, salah satu bintang muzik terbesar Cuba, tidak dapat dijumpai dan dianggap dianggap mati selepas usaha penyelamatan dipanggil pada hujung minggu.

Dua belas dari 14 orang yang selamat, termasuk Irioska María Nodarse, telah kembali ke Cuba pada hari Sabtu; dua yang lain, yang dipercayai sebagai penyeludup berasaskan A.S., berada dalam tahanan.

Dua pemuzik lain, Carlos Rojas Hernandez, yang bertindak sebagai DJ Carlitos, dan Alejandro Rodriguez Lopez, yang dikenali sebagai DJ Jerry, juga dilaporkan telah berada di rakit itu. Tidak jelas hari Isnin sama ada mereka adalah antara mangsa yang selamat.

Minggu lalu, selepas diketahui bahawa Elvis Manuel telah hilang, berpuluh-puluh rakyat Cuba yang Amerika memegang vigils di Miami, dan Rep. Lincoln Diaz-Balart, R-Fla., Memanggil pegawai-pegawai Kewarganegaraan dan Imigresen A.S. untuk tidak memulangkan pelarian yang diselamatkan.

‘Tentunya, mereka telah ditindas’
Selain menyatakan keprihatinan terhadap Elvis Manuel, Ramon Saul Sanchez, ketua gerakan advokasi Kuba Demokrasi, berkata beliau takut keselamatan 14 yang telah dipulangkan.

“Kerajaan Cuba telah pergi ke konsert yang Elvis Manuel sedang menjalankan dan mengakhiri konsert itu dengan gas pemedih mata dan lain-lain jenis prosiding, jadi jelas mereka telah ditindas,” kata Sanchez..

Pengeluar dan eksekutif muzik yang terlibat dalam reggaeton, gabungan bercampur Latin yang berperisa dalam reggae, dancehall, hip hop dan electronica, berkata Elvis Manuel boleh mengharapkan untuk melancarkan kerjaya yang lumayan jika dia membuatnya ke Amerika Syarikat. Perseorangannya yang baru-baru ini “La Tuba” dan “La Mulata” kedua-duanya menjadi hits di laman streaming muzik dan video berasaskan A.S., walaupun dia tidak pernah tampil di negara ini.

Dalam posting di laman MySpace, Elvis Manuel berkata tidak lama sebelum dia meninggalkan bahawa dia telah didatangi oleh beberapa pengeluar rekod A.S. yang tidak sabar-sabar untuk bekerjasama dengannya. Tetapi dalam satu temu bual baru-baru ini, dia sering menyatakan kekecewaan dengan pengasingannya ke Cuba, telah dipetik sebagai mengeluh, “Muzik saya ada di mana-mana, tetapi saya tidak mempunyai satu sen untuk membeli sesuatu untuk dimakan.”

Javier “Voltaje” Fernández, pemilik Muzik dan Pengeluaran Metamorfosis, yang bekerja dengan Elvis Manuel pada “Esa Mujer” baru-baru ini, menggambarkan penyanyi itu sebagai “orang yang mudah, baik” yang dikhususkan untuk ibunya.

“Apa yang dia lakukan adalah untuknya, dan harapan terbesarnya adalah untuk mendapatkannya satu hari,” kata Fernández The Miami Herald.

Beratus-ratus peminat telah meninggalkan mesej kebimbangan dan kesedihan pada halaman MySpace Elvis Manuel Isnin.

“Kami meminta kepada Allah bahawa anda baik,” menulis satu peminat. “Saya percaya bahawa anda adalah baik dan anda akan mencapai apa yang dikehendaki di Miami.”

“Cinta semua orang Kuba ada bersama kamu,” tulis seorang lagi. “Kami menyokong anda sehingga saat terakhir dan kami meminta kepada Tuhan bahawa anda berada di sini tidak lama lagi.”