Bekas isteri: Jackson adalah ‘bapa yang hebat’

Ibu kepada dua anak Michael Jackson menggambarkan bintang pop Khamis sebagai “bapa yang baik, hebat dengan anak-anak” yang menjadi mangsa “burung-burung oportunistik” di dalam bulatannya ketika mereka berusaha membuat berjuta-juta dari masalahnya.

Kesaksian mengenai rakan-rakan Jackson menandakan hari kedua berturut-turut yang bekas ister Jackson, Deborah Rowe memalingkan meja-meja pada pendakwa yang memanggilnya untuk berdiri di dalam perbicaraan pencabulan anaknya.

Rowe dipanggil untuk meningkatkan pertuduhan bahawa penyanyi dan rakan-rakannya berkonspirasi untuk memegang tahanan keluarga penuduh untuk membuat video memujinya. Tetapi Rowe menggambarkan Jackson sebagai mangsa lelaki yang kini dinamakan sebagai konspirator yang tidak dijangka.

Dia berkata mereka merekrutnya untuk membuat video memuji Jackson, kemudian menjualnya berjuta-juta dan menyimpan wang itu. Dia berkata penganjur video, Marc Schaffel, membual kepadanya tentang berapa banyak wang yang dia buat daripada Jackson.

“Dia keluar untuk menyakiti Michael dan juga akan menyakiti anak-anak saya,” kata Rowe.

Kesaksian Rowe kadang-kadang tumpul, kadang-kadang asin dan sarkastik. Pada satu ketika dia berkata, “Damn awak” kepada pendakwa raya dalam salah faham yang jelas mengenai soalan.

MICHAEL JACKSON
Michael Jackson diikuti oleh bapanya Joe Jackson, ketika dia melewati magnetometer pada ketibaan di Bangunan Mahkamah Santa Barbara County, 28 April 2005, di Santa Maria, California, untuk perbicaraan pencabulan anak Michael. (AP Photo / Aaron Lambert, kolam)Aaron Lambert / POOL SANTA MARIA TIMES

Dia seolah-olah meratapi keadaan hubungannya dengan Jackson ketika seorang peguam pertahanan bertanya apakah dia masih menganggap Jackson seorang kawan. “Ya,” katanya sambil menambah, “jika dia bercakap dengan saya.”

Pada satu ketika apabila dia ditanya oleh pihak pembelaan untuk menerangkan Jackson, dia menarik nafasnya dan berkata: “Kebaikan kepada bapa yang salah, baik, baik dengan anak-anak, meletakkan orang lain di hadapannya. Pengusaha cemerlang. “

Dia kemudian menjadi mata air mata ketika dia menggambarkan perasaannya tentang Jackson, yang pada satu ketika melayang di matanya. Rowe hanya bercakap secara positif tentang bekas suaminya dan ekspresi kekerasan untuk Schaffel dan dua lagi konspirator yang didakwa tidak setuju, mengatakan, “Saya fikir mereka adalah burung hantu oportunis.”

Rowe adalah seorang jururawat untuk doktor Jackson ketika mereka berkahwin pada tahun 1996, dan mereka mempunyai dua anak bersama – Prince Michael berusia 8 tahun dan Paris berusia 7 tahun.

Pasangan itu memfailkan perceraian selepas tiga tahun perkahwinan, dan Rowe kini terkunci dalam pertikaian keluarga-keluarga mengenai lawatan dengan anak-anak mereka, yang berada dalam jagaan penyanyi itu. Jackson mempunyai anak ketiga, Putera Michael II, yang ibunya kekal tanpa nama.

Jackson, 46, dituduh merogol seorang pesakit kanser berusia 13 tahun pada Februari atau Mac 2003, memberi dia alkohol dan berkomplot untuk memegang tahanan keluarga penuduh untuk membantah dokumentari “Living with Michael Jackson”, di mana penyanyi berkata dia membiarkan anak-anak tidur di atas katilnya.

Peguam Daerah Tom Sneddon telah berkata Rowe akan memberitahu juri bahawa ucapannya ditulis dalam video perdebatan berasingan yang dia memuji Jackson.

Tetapi Rowe menafikan hari Rabu bahawa kenyataannya ditulis atau dilatih. Dia berkata dia bersetuju untuk membuat video itu kerana dia mahu membantu penyanyi itu dan dia berharap dapat melihat dua anaknya.

Rowe: Tidak selalu memberitahu kebenaranRowe juga memberi keterangan bahawa dia tidak jujur ​​tentang segala-galanya dalam temuduga videotape beliau.

Keterangan hari kedua Rowe datang selepas peguam Jackson cuba membatalkan penampilannya dengan usul untuk menyerang semua yang dia katakan pada hari Rabu – langkah yang mereka jatuhkan selepas persoalan hari Khamis menimbulkan kesaksian yang lebih positif mengenai Jackson. Alasan mereka untuk usul itu tidak dipublikasikan.

Apabila ditanya oleh Peguam Daerah Ron Zonen mengenai bagaimana dia merasakan melakukan video itu, dia berkata, “Saya sangat gembira melakukannya. Saya akan dapat melihat kanak-kanak itu dan boleh membaharui hubungan dengan Encik Jackson. “

Pada akhir pemeriksaan langsungnya, Zonen bertanya, “Apa motivasi anda untuk menyertai wawancara ini?”

“Untuk melihat anak-anak saya,” katanya.

Zonen juga bertanya soalan yang direka untuk menunjukkan dia tidak mempunyai kemahiran mengasuh Jackson pada saat wawancara itu.

“Berapa lama sejak anda melihat anak-anak anda?” Zonen bertanya.

“Kira-kira 2½ tahun,” katanya.

Tetapi di bawah pemeriksaan balas oleh Thomas Mesereau Jr. dia mengatakan dia tidak menyalahkan Jackson kerana menghindarinya dari golongan muda tetapi merasakan penasihat dan peguamnya telah mengadili.

Pihak pendakwaan mengumumkan bahawa ia mungkin akan menamatkan kesnya pada hari Selasa.

Seperti yang Jackson meninggalkan mahkamah pada penghujung hari, dia ditanya sama ada Rowe senang melihat Rowe.

“Ya,” katanya.

Schaffel menyaman Jackson atas dakwaan bahawa dia tidak dibayar lebih daripada $ 3 juta dalam pinjaman dan yuran. Hakim Santa Monica pada hari Khamis menolak permintaan Schaffel untuk meletakkan lien di Neverland sehingga selepas perbicaraan jenayah, peguam Schaffel, Howard King, berkata di Los Angeles.