Ashley Judd menyeru ‘seksisme setiap hari’ selepas bertemu dengan pekerja lapangan terbang

Ashley Judd tidak pernah memegang lidahnya apabila dia diganggu oleh ketidakadilan, sebab itulah dia bercakap tentang wanita “seksisme setiap hari” yang bertahan.

Bintang bercorak “Divergen”, 49, sangat terkejut dengan pertemuan yang tidak sesuai dengan pekerja lapangan terbang, dia memfilkan video Facebook Live yang memperincikan pengalaman.

“Saya datang melalui keselamatan dan seorang lelaki berkata, ‘Hey sayang,’ dan saya berkata, ‘Saya bukan kekasih anda, saya pelanggan anda,'” jelas bintang itu.

Tinjauan Judd kepada pekerja adalah tentang “menetapkan batas.” Tetapi nampaknya lelaki itu tidak mengambil petunjuk.

“Apabila saya menetapkan perkara-perkara saya, dia berkata, ‘Hei pakaian bagus!'” Judd meneruskan, menjelaskan, “Saya tidak mendengar dia berkata apa-apa mengenai pakaian mana-mana orang lain di seluruh garisan dan saya berada di salah satu lapangan terbang paling banyak di dunia. “

Ashley Judd
Chris Pizzello / AP

Kemudian, semasa Judd sedang melalui keselamatan lapangan terbang, pekerja itu membuat hubungan dengannya.

“Dia menyentuh saya, saya tidak nampak dia menyentuh orang lain,” katanya. “Dan saya berpaling dan saya berkata, ‘Itu tidak perlu.'”

Pelakon itu sangat tidak selesa, katanya, “kulit saya terbakar, kaki saya terbakar. Sukar untuk terus menetapkan sempadan ini apabila seseorang terus menolak.”

Apabila pekerja memanggilnya “kekasih” untuk kali kedua, Judd memutuskan untuk melaporkannya kepada pengurus.

Pelakon itu mengakui bahawa wanita menghadapi senario seksis setiap hari – tetapi, katanya, itu tidak bermakna mereka harus bersabar dengannya.

“Ini adalah jenis perkara … Saya mengkategorikan seksisme setiap hari,” jelasnya. “Dan begitu mudah untuk membiarkannya pergi dan tidak bercakap, terutamanya apabila sangat mudah bagi seseorang untuk menolak dan berkata ‘Oh, saya hanya bersikap sopan.'”

Judd mencatatkan video susulan yang memberitahu peminat pengurus itu “segera memohon maaf” untuk tingkah laku pekerja dan memberi jaminan bahawa dia akan ditegur. Dia juga memberitahu pelakon bahawa dia bersyukur kerana dia melaporkan kejadian itu.

“Hanya kerana 99 orang tidak bercakap tidak bermakna tidak apa-apa,” kata pengurus kepada Judd.