Apa sebenarnya ’emo’?

Empat tahun yang lalu di Austin, Texas, pada pertunjukan punk remaja yang memaparkan band semua gadis, Cat Scratch, tidak ada ahli yang cukup tua untuk memandu. Seorang gadis di kalangan penonton, mungkin 13 atau 14, memakai rambut berambut hitam, kacamata hitam nerd yang berbingkai hitam dan tampalan pada jaket keletihannya yang membaca “Bersenang-senanglah emo kanak-kanak.”

Untuk ketiga-tiga geeks muzik yang menghadiri pameran itu, tampalan itu begitu comel kerana ia membingungkan. Tidak seperti cara pilihan wanita dan subkultur ini untuk ibu bapanya. Sebaliknya, geeks muzik yang mengalami emo dalam inkarnasi pertama waaaaay kembali pada tahun 80-an, kekeliruannya ialah: Bagaimana seorang anak kecil mengetahui tentang emo, dan ketika tepat emo menjadi penghinaan?

Empat tahun kemudian, istilah emo, dan emo bertanda seperti Jimmy Eat World dan Fall Out Boy jauh dari adegan muzik yang tidak jelas dan di halaman majalah Teen People. Dan orang dewasa – ibu bapa dan / atau geeks muzik – lebih keliru berbanding sebelum ini. Adakah emo sejenis muzik – dan jika ya, apa yang menjadikan lirik gitar dan lirik perut yang berbeza dari punk? Adakah fesyen emo – dan jika ya, apa yang menjadikan rambut hitam dicelup, pelbagai menindik dan solek berbeza dari gothic? Dan apa juga yang dimaksudkan oleh emo??

Jawapannya ialah: Emo bermakna perkara yang berbeza kepada orang yang berbeza. Pendek untuk “emotif” atau “emosi” (bergantung kepada siapa yang anda minta), emo menjadi makhluk-makhluk amorf yang setia kepada versi mereka. Tetapi dalam virus yang mutlak kita tahu sebagai budaya pop Amerika, mereka adalah fakta. Dan inilah sebabnya.

Emo sebagai muzikJauh sebelum kumpulan yang didakwa-emo Fall Out Boy memukul gelombang udara MTV (atau ahli-ahlinya dilahirkan), dua kumpulan meningkat dari pertengahan 80-an Washington D.C. punk scene. Diketuai oleh bekas ahli band hardcore terkenal, Embrace dan Rites of Spring yang tinggal di belakang gitar buzzsaw gitar dan lubang mosh untuk mengejar sesuatu yang lebih rumit.

The band mendapat inspirasi dari LP Husker Du, “Zen Arcade,” yang menunjukkan punks di mana-mana yang gitar dan akustik akustik, lirik angst-ridden menyamakan catharsis (dan bukan muzik berani). Versi yang dimainkan oleh Embrace dan Rites of Spring ditangkap, dan “Revolution Summer” (1985) D.C..

Bagaimana “emo” namanya fuzzy. Satu akaun mempunyai ahli khalayak yang memuji “emocore” sebagai penghinaan. Kata shouter dirasakan dikhianati oleh frontman Ian MacKaye kerana melepaskan band hardcore politik Minor Threat untuk muzik yang lebih introspektif. (Sebutan seperti “Judas” menjerit apabila Bob Dylan pergi elektrik.) Ada yang berpendapat MacKaye berkata ia pertama (mengejek sendiri) dalam majalah. Lain-lain atribut Rites of Spring.

Siapa kata “emo” dahulu, tidak ada band yang berlanjutan lama. Pada tahun 1987, MacKaye (juga pengasas label indie Dischord) dan Ritus frontman Guy Picciotto membentuk Fugazi. (Tinggal dengan saya, saya berjanji tidak akan menjadi rumit.) Seperti yang teliti terhadap ideal seni rupa-over-commerce seperti dengan bunyi serebral-namun-mendalam, Fugazi mengilhami gelombang kedua emo.

Masuk ke pertengahan 90-an dan Sunny Day Real Estate, sebuah band Seattle yang diilhamkan oleh Fugazi yang bercampur-campur karya gitar yang searing dan orkestrasi kompleks dengan akademi kampung halaman. Ia adalah sekitar masa ini bahawa emo mula mengumpul pelbagai definisi – terima kasih-Internet. Web geeks muzik yang bijak mendapat kata keluar, dan genre menjadi dua: emocore dan indie emo.

Pada asalnya dikaitkan dengan muzik padat, muzik kaustik dan struktur lagu tanpa kontras (tidak ada ayat, paduan suara, ayat), emocore terjebak dengan takrif asalnya manakala indie emo ditakrifkan oleh bunyi pop yang lebih mudah didengar oleh band seperti Weezer, Jimmy Eat World, Janji Cincin dan The Up Up Kids. Dengan aksesibiliti muncul radio dan MTV airplay. Kini Emo adalah milik dunia.

Emo sebagai kenyataan fesyen
Untuk label utama, emo menjadi grunge alaf baru. Band-band yang diilhamkan oleh semangat art-over-commerce Fugazi sama ada berpecah atau menukar arah. Bukan itu penting. Emo merangkul apa-apa mopey dan boleh dipasarkan. Dashboard Confessional muncul sebagai band poster emo, walaupun lagu-lagu yang lebih lazimnya pop dengan tema-tema seperti “anak lelaki-kehilangan-gadis” dan “Saya sedih.”

Hari-hari ini, “Saya sedih” adalah definisi yang paling biasa yang berkaitan dengan emo. Ia adalah rumah api untuk kanak-kanak yang merasa seperti orang luar, dan penghinaan yang ditimbulkan oleh mereka yang percaya diri mereka lebih kuat. Sementara itu, istilah baru, seperti “screamo” dan “nu-metal” dicipta oleh penjaga-api, yang suka emo dalam semua kemuliaan Revolusi Musim Panas (tetapi tidak mahu kelihatan sissies).

Seperti mana-mana subkultur, terdapat seragam. Cari “emo” dalam kategori pakaian eBay untuk beberapa ratus contoh. Biasanya, anda akan mendapat banyak baju-baju era Frank Sinatra yang berusia 50-an, bersama-sama dengan sisa simpanan lain yang berkaitan dengan pelbagai subkultur muzik (indie, mod, goth, punk, rockabilly, dll.). Seluar yang ketat dan rambut sering dicelup dan berkerut – dua lagi gaya yang bergerak dengan mudah antara cliques.

Dalam ertikata fesyen, emo baru adalah kedai yang sempurna untuk remaja yang mengganggu personaliti. Sakit Fall Out Boy? Tukar beberapa aksesori, tambahkan beberapa pelindung, dan presto! Anda adalah revivalist goth. Bagi geeks muzik marah di luar sana yang merangsang pencairan label genre yang sah sekali, anda mempunyai beberapa pilihan. Berteriak seperti penghinaan seperti watak Yudas pada pertunjukan Embrace. Atau, seperti emo cofounder Ian MacKaye, panggil diri emo dengan wink tahu … dan pergi menulis beberapa puisi buruk.

Loading...