Adakah ‘Kasut Krismas’ lagu percutian terburuk yang pernah berlaku?

Pasti, beberapa lagu Krismas patut didengar – periksa senarai 10 yang tidak benar-benar lumpuh. Tetapi yang lain .. hoo boy, dengar mereka sekali dan anda menyelam untuk kekuatan ekstra kekuatan gula-rotan-rotan berjalur Advil. Yang tidak wujud, tetapi sepatutnya.

Menurut Jennifer Rutherford, seorang pengumpul lagu-lagu cuti yang mengerikan di California (dia memiliki lebih daripada 600), lagu-lagu Krismas yang buruk harus dibahagikan kepada dua buasir. Panggil mereka nakal dan bagus, atau mungkin “tidak baik” dan “tidak baik”.

“Saya fikir ‘Nenek Got Run Over By A Reindeer’ menjadi tidak baik kerana ia adalah jenaka,” katanya kepada HARI INI. “‘Kasut Krismas’ (bagaimanapun) bermaksud semua keikhlasan yang dahsyat dan namun semua orang membenci dan membuat keseronokannya.

“Kasut Krismas” adalah lagu yang dikeluarkan pada tahun 2000 oleh band NewSong dan kemudian diliputi oleh kumpulan negara 3 dari Hati. Ia berdasarkan legenda bandar mengenai seorang lelaki yang tidak mempunyai wang untuk membeli sepasang kasut baru untuk ibu yang mati. Penutur lagu membekalkan wang tambahan supaya ibu lelaki itu boleh memakai kasut, “jika Mama bertemu Yesus malam ini.” Sebuah buku dan filem TV kedua-duanya berdasarkan lagu itu dikeluarkan pada tahun 2002.

“Penonton (untuk ‘Kasut Krismas’) dimaksudkan untuk menyukainya dan menyentuhnya,” kata Rutherford. “Namun, dalam kebanyakan orang, ia menimbulkan kemarahan ilahi, kengerian seram dan pengawal yang cemerlang oleh Patton Oswalt Rasa tidak baik seperti mencari patung-patung malaikat di kedai negara. Anda sepatutnya merasa comel dan menyeronokkan, tetapi semua yang anda rasakan adalah mual. ​​”

Di sisi “tidak baik”, Rutherford suka lagu parodi dan humor jenis yang mungkin anda dengar dalam pameran radio Dr Demento (kini dalam talian sahaja). Dia mengatakan dia berfikir tentang “Nenek Got Run Over Oleh Rusa” sebagai permulaan pergerakan “tidak baik” dalam lagu-lagu bercuti.

Nenek Got Run Over by a Reindeer
Hari ini

“Nenek” adalah lagu keberanian tahun 1979 yang dinyanyikan oleh duo Elmo dan Patsy, dan tajuknya secara sempurna meringkaskan plot. (“Anda boleh mengatakan tidak ada perkara seperti Santa, tetapi bagi saya dan Kakek, kami percaya,” lari sebahagian daripada lirik.)

“‘Nenek Got Run Over By A Reindeer’ sepatutnya menjadi jenaka, anda sepatutnya gembira dengannya. Ia bodoh dan tidak diundang, tetapi dengan cara yang menyeronokkan,” kata Rutherford. “Ia seperti membeli produk di kedai-kedai seperti Hadiah Spencer – anda tahu ia sepatutnya menjadi kitsch lucu.”

Berikut adalah beberapa pencalonan lain Rutherford, untuk kedua-dua senarai norak yang baik dan buruk.

Tidak baik:

1. “Nenek Got Run Over by a Reindeer”

2, “Krismas Di Sekitar,” dilakukan oleh watak Billy Mack dalam filem “Cinta Sebenarnya.”

Kata Rutherford: “Billy Mack adalah luar biasa untuk membuat produk putrid yang membuat anda ketawa, kerana dia dalam jenaka.”

3. “Ajar Saya Cara Memahami Krismas,” dilakukan oleh watak Annie Edison pada “Komuniti.”

Rutherford menyebutnya satu “seram yang luar biasa dari sebuah lagu,” yang menerangkan bahawa ia “mengambil konsep di sebalik lagu ‘Santa Baby’ dengan kesimpulan logik yang sia-sia.”

4. “Dang It, I’m Vixen,” dilakukan oleh Hometown pada album “Truckers Christmas.”

Seluruh album adalah merawat, kata Rutherford, dengan menyatakan bahawa tajuk lagu lain termasuk “Christmas Comes on Eighteen Wheels” dan “Santa, Bawalah Me a Brand New Dream Machine.” Dalam lagu ini, katanya, rusa Vixen “fikir Rudolph telah menjadi penyisap dan sombong, dan dia mencari untuk menendang rampasan rusa.”

Rasa tidak baik:

1. “Kasut Krismas”

2. “Little Drummer Boy,” oleh banyak artis.

Ya, yang klasik kepada banyak orang, tetapi sebagai nota Rutherford, ia hancur oleh tiga perkara. “Apa yang ibu baru mahu anda bermain drum di sekeliling bayi?” dia bertanya. “(Juga), dalam hampir semua rakaman yang pernah saya dengar tentang lagu ini, TIDAK ADA NO DRUMS.” Dia juga menegaskan bahawa “Pa-rum-pa-pum-pum adalah karaf kengerian pengebumian yang menyeret melalui kepala anda seperti rantai Marley.”

3. “Pokok Krismas Berjalan Berjalan,” oleh Gene London.

Rutherford memanggil permata yang kurang dikenali itu “begitu berkilat dan mengerikan bahawa anda ingin muntah pada kelucuannya dalam beberapa saat pertama.” Topik lagu itu juga mengganggunya. “Penulis lagu ini tidak pernah terfikir adalah betapa buruknya ia menjadi pokok yang terpendam,” katanya. “Pokok itu telah jatuh, orang ramai tinggal di rumah anda selama beberapa minggu dan kemudian anda menendangnya pada bulan Januari, anda benar-benar mahukan pokok yang lemah itu berjalan dan bercakap di rumah anda? akan gembira dengan itu? “

4. “Baby It’s Cold Outside.”

“Ini lagu yang diliputi oleh banyak orang dalam pelbagai cara,” kata Rutherford. “Bergantung pada siapa yang melakukannya, ia boleh keluar manis untuk norak kepada OH DEAR ALLAH DARI ROOFIES PUTTING DI DRAMA KAN.” Walaupun terdapat banyak versi, Rutherford terutamanya dirumuskan oleh satu yang dinyanyikan oleh John Lithgow dan Bebe Neuwirth.