Siapa yang akan menjadi TIME Tahun 2017 Orang Terbaik? Semak senarai pendek

Donald Trump mungkin tidak begitu gembira dengan pendaratan pada senarai ikon yang sama seperti beberapa penyerang utama yang dia suka untuk mencetuskan.

Presiden Amerika telah membuat senarai pendek untuk Orang Terbaik TIME, bersama dengan pemimpin Korea Utara Kim Jung Un, penasihat khas dan bekas pengarah FBI Robert Mueller, dan pemain San Francisco 49ers Colin Kaepernick.

Siapa yang akan menjadi majalah TIME Tahun 2017? Pada senarai pendek…

Dis. 04/04/201301:05

TIME, yang mendedahkan senarai finalis pada hari Isnin pada hari TODAY, telah memenangi gelaran Orang Terbaik Tahun ini sejak tahun 1927. Tahun lalu, TIME mengurniakan gelaran Trump, yang baru saja menjadi presiden selepas pilihan negara – dan dunia – oleh memenangi perlumbaan Rumah Putih.

Majalah ini membuat pemilihan setiap tahun orang yang paling mempengaruhi berita dan dunia pada tahun lalu, “baik atau tidak.” Dalam tahun-tahun kebelakangan ini, gelaran itu juga telah diberikan kepada sekumpulan individu dan juga major konsep, seperti “pemberi maklumat” dan “Bumi yang terancam.”

Penerima TIME pada 2015 ialah Canselor Jerman, Angela Merkel. Tahun sebelum itu, 2014, Orang Tahun adalah pejuang Ebola.

A sample of the finalists being considered as TIME's 2017 Person of the Year.
Sampel finalis dianggap sebagai Orang Terbaik TIME pada Tahun 2017.Getty Images, ReutFilmMagic, Call CQ-Roll, Inc., Reuters, AP

TIME’s 2017 senarai finalis mencerminkan pelbagai nominasi yang terdiri daripada ketua negara kepada bekas pemain NFL dan multibillionaire yang mengubah cara orang .

Majalah ini akan mendedahkan Person of the Yearnya pada hari Rabu pada HARI INI.

Sehingga itu, di sini adalah calon-calon, tanpa perintah yang ketara:

Jeff Bezos Pengasas dan ketua eksekutif Amazon.com, Bezos adalah orang terkaya di dunia. Dia melihat nilainya bersih $ 100 bilion bulan lalu berikutan jualan Black Friday, walaupun sejak itu ia jatuh di bawah pencapaian itu. Bezos, yang juga memiliki The Washington Post, adalah Orang Terbaik TIME pada tahun 1999.

Penasihat Amazon Jeff Bezos bernilai $ 100 bilion

Nov.25.201700:26

Donald Trump Presiden A.S. memeluk Person of the Year moniker pada 2016, memanggilnya “kehormatan besar” pada masa itu. Walau bagaimanapun, beliau baru-baru ini menyatakan pemikirannya tentang kemungkinan menerima gelaran untuk tahun kedua berturut-turut, di mana lagi, Twitter.

Pergerakan #MeToo Akar pergerakan itu bermula tahun lalu selepas rakaman audio 2005 Donald Trump membual dengan istilah kasar tentang bagaimana dia merawat wanita muncul semasa kempen presiden.

Tetapi selepas penerbit Hollywood Harvey Weinstein dibanjiri dengan berpuluh-puluh tuduhan serangan seksual, pergerakan itu mendapat momentum besar apabila beribu-ribu wanita menggunakan hashtag #MeToo untuk membantu membuktikan betapa berleluasa gangguan gangguan.

Gambar: MeToo Image
Hong Kong hurdler Lui Lai Yiu dengan tanda “#METOO” yang dia hantar di Facebook, di mana dia berkongsi kisahnya sebagai seksual yang diserang sebagai seorang pelajar sekolah oleh bekas jurulatih.
Lui Lai Yiu / AFP / Getty Images

Kim Jong Un Trump telah memanggilnya “anjing yang sakit” dan juga “orang roket kecil” kegemarannya, namun penghinaan itu hanya menggalakkan pemimpin Korea Utara. Mereka juga meningkatkan ketegangan dalam komuniti antarabangsa berhubung kebimbangan mengenai senjata api peluru berpandu Kim dan program senjata nuklear Korea Utara.

Colin Kaepernick Keputusannya untuk diam-diam berdiri – atau secara khusus, lutut – terhadap ketidaksamaan perkauman menimbulkan kerjaya yang menjanjikan dan menguntungkan di NFL. Ia juga menjadikan bekas pemain suku akhir untuk San Francisco 49ers menjadi titik api antara atlet profesional, di dalam dan di luar bola sepak, dan ahli politik, terutamanya Trump.

Kaepernick baru-baru ini memfailkan rungutan pakatan terhadap pemilik NFL, dengan mengatakan dia telah beraksi dalam liga.

Colin Kaepernick menyaman NFL untuk ‘bola hitam’ dia dari liga

Oktober.16.201702:15

Xi Jinping Pada bulan Oktober, Parti Komunis berkuasa China mengundi untuk menaikkan Presiden Xi JinPing ke status yang sama tinggi sebagai pengasasnya, Mao Zedong, dengan menulis nama dan idea Xi ke dalam perlembagaan parti. Dengan langkah itu, Xi, yang telah dipilih ke pejabat pada tahun 2012, kini kelihatan menetapkan untuk mentadbir China jauh melebihi lima tahun akan datang.

The Dreamers Nama ini digunakan untuk hampir 800,000 pendatang tanpa izin yang tiba di Amerika Syarikat sebagai anak kecil. Kelompok ini berisiko untuk dibuang pulang kerana pentadbiran Trump membatalkan program Tindakan Tertunda untuk Anak-Anak Ketibaan, yang biasanya dirujuk sebagai DACA.

Presiden Trump yang membatalkan DACA menimbulkan kemarahan

06.06.201703:10

Mohammed bin Salman Dibesarkan oleh bapanya, Raja Saudi Salman, kepada putera mahkota Jun lalu, Putera Mohammed adalah salah satu royal yang paling dinamik di negara terkaya dunia Arab. Bergantung pada siapa yang menggambarkannya, pewaris berusia 32 tahun sama ada menunjukkan kepimpinan yang berani dan revolusioner – atau bukti sifatnya yang melulu dan impulsif.

Siapa Mohammed bin Salman?

Jun.23.201701:18

Robert Mueller Bekas pengarah FBI dilantik pada Mei sebagai peguam khusus yang mengetuai penyiasatan usaha kerajaan Rusia untuk mengganggu pilihan raya presiden A.S. 2016. Siasatan Mueller sudah menangkap beberapa penasihat Trump yang telah mengaku menghubungi pegawai Rusia, yang paling baru bekas Penasihat Keselamatan Nasional, Michael Flynn.

gambar: Wonder Woman director Patty Jenkins
Pengarah Wonder Woman “Patty Jenkins” di Gala Life Achievement Award di bulan Jun.Jason LaVeris / FilmMagic

Patty Jenkins The “Wonder Woman” mega blockbuster itu membuat sejarah apabila filem itu merakam pembukaan domestik yang terbesar untuk seorang pengarah perempuan. Filem ini juga menjadikan Jenkins pengarah wanita pertama filem superhero studio Amerika.

‘Wonder Woman’ mempunyai pembukaan terbaik untuk filem yang diarahkan oleh seorang wanita

Jun.05.201700:30