Rachel Dolezal memecah kesunyiannya HARI INI: ‘Saya kenal pasti sebagai hitam’

Rachel Dolezal, bekas presiden bab NAACP yang dituduh berpura-pura menjadi hitam, memberitahu Matt Lauer TODAY dalam wawancara langsung eksklusif yang dia kenali sebagai hitam – sesuatu yang dia mula lakukan pada usia lima.

“Saya sedang melukis potret diri dengan krayon coklat bukan krayon pic, dan rambut kerinting hitam,” katanya kepada Lauer. Tetapi dia menegaskan dia tidak pernah menipu sesiapa sahaja kerana banyak pengkritik mencadangkan.

“Saya mengambil pengecualian untuk itu kerana ia lebih kompleks daripada saya mengenal pasti sebagai hitam atau menjawab soalan, adakah anda hitam atau putih?” dia berkata.

Rachel Dolezal memecah kesunyiannya: ‘saya kenal sebagai hitam’

Jun.16.201510:33

Tetapi memandangkan kejatuhan yang telah dia alami sejak kontroversi itu meletus minggu lalu, Dolezal berkata dia akan membuat pilihan yang sama jika dia mempunyai peluang.

“Sebaik sahaja perbincangan ini agak mengecewakan saya, dan dengan cara yang sangat tidak berperikemanusiaan keluar dari kerja kayu, perbincangan itu benar-benar mengenai apa yang menjadi manusia,” katanya. “Saya berharap bahawa itu dapat memacu teras makna bangsa, etnik, budaya, penentuan diri, agensi peribadi dan, akhirnya, pemberdayaan.”

Rachel Dolezal melangkah turun sebagai presiden bab NAACP

Jun.16.201501:31

Dolezal mempertahankan pengenalannya sebagai seorang Afrika Amerika berbanding dengan perbandingan untuk memakai blackface, seperti yang ada di keluarganya yang dicadangkan, serta banyak di media sosial.

“Saya mempunyai masalah besar dengan blackface. Ini bukan sesuatu yang aneh, ” Kelahiran Bangsa ” ‘menghina prestasi hitam,” katanya. “Ini adalah tahap yang sangat nyata dan berkaitan, bagaimana saya perlu pergi ke sana dengan pengalaman itu, bukan hanya perwakilan yang kelihatan, tetapi dengan pengalaman.”

Apabila ditanya mengenai perubahan dalam penampilan fizikalnya dan sama ada dia menipis penampilannya, Dolezal menjawab: “Saya pasti tidak tinggal di luar matahari.”

Wawancara Dolezal datang kurang dari satu hari selepas dia meletak jawatan pada hari Isnin dari kedudukannya sebagai presiden Spokane, Washington, bab di tengah kontroversi yang mengelilingi dia dan menyatakan dia membuat perkhabarannya dan membesarkan anaknya.

The firestorm bermula minggu lepas selepas orang tua putihnya mengesahkan bahawa Dolezal, 37 tahun, adalah anak perempuan mereka yang tidak dikenali sejak bertahun-tahun.

Ibu bapanya memberitahu HARI SEMUA hari bahawa anak perempuan mereka berpura-pura menjadi hitam, mendakwa dilahirkan dalam teepee dan membuat dakwaan palsu lain mungkin sebagai cara untuk “merosakkan keluarga biologinya.”

Pasangan itu juga menegaskan mereka tidak pernah merancang untuk memalukan anak perempuan mereka secara terbuka tetapi ketika akhbar menghubungi mereka minggu lalu untuk mengesahkan Rachel adalah anak perempuan mereka, “kami tidak akan berbohong, kami mengatakan kebenaran,” kata Lawrence Dolezal. “Rachel adalah anak kelahiran kita.”

Ibu bapa Rachel Dolezal: Kami mengajar anak-anak kita ‘sentiasa jujur’

Jun.15.201503:48

Dia dan Ruthanne Dolezal, yang berdua putih, disenaraikan sebagai ibu bapa Rachel Dolezal pada sijil kelahirannya Montana.

“Saya benar-benar tidak melihat mengapa mereka tergesa-gesa untuk memecahkan beberapa kerja yang telah saya lakukan dan siapa saya dan bagaimana saya mengenal pasti,” kata Rachel Dolezal mengenai ibu bapanya.

Dolezal berkata orang lain mula-mula mengenalinya sebagai “transracial” dalam artikel tentang kerja hak asasi manusia. Dia kemudian digambarkan sebagai biracial dan, kemudian, sebagai “seorang wanita kulit hitam,” tetapi dia tidak pernah membetulkan mana-mana deskripsi.

“Mungkin ada beberapa wawancara yang saya akan lakukan dengan cara yang berbeza jika keadaan, dalam penglihatan, saya tahu apa yang saya tahu sekarang,” katanya. “Tetapi secara keseluruhan, hidup saya telah menjadi satu daripada survival dan keputusan yang saya buat sepanjang cara, termasuk pengenalan saya, telah bertahan dan terus maju dalam perjalanan dan kontinum kehidupan saya. “

Rachel Dolezal.
Rachel Dolezal.HARI INI

Perlumbaan Rachel Dolezal dipersoalkan secara nasional selepas kesahihan tuntutan yang dibuatnya sebagai mangsa jenayah benci baru-baru ini dicabar. Beliau juga mengiktiraf dirinya sebagai orang ramai dalam permohonan untuk menyertai komisi pengawasan polis di Spokane.

Dia berkata dia benar-benar mula mengenali sebagai hitam apabila dia menerima hak penjagaan salah seorang saudara perempuannya, Izaiah, yang dia anggap sebagai anak lelaki.

“Dia berkata, ‘Kamu ibu saya yang sebenar.’ Dan dia di sekolah menengah, dan untuk itu menjadi sesuatu yang munasabah, saya pastinya tidak boleh dilihat sebagai putih dan menjadi ibu Izaiah, “katanya..

Rachel Dolezal and her sons.
Rachel Dolezal dan anak-anaknya sebelum wawancara langsung dengan Matt Lauer.Anthony Quintano / HARI INI

Dolezal juga mempertahankan keputusannya untuk menuntut bahawa Albert Wilkerson, seorang lelaki kulit hitam, adalah bapanya tetapi berkata ia bukan untuk meningkatkan kepercayaannya sebagai pembela hak-hak sivil.

“Kami berhubung dengan tahap intim sebagai keluarga,” katanya. “Albert Wilkerson adalah ayah saya, mana-mana lelaki boleh menjadi bapa, tidak setiap orang boleh menjadi ayah.”

Dolezal berkata dua anaknya, yang duduk berdekatan semasa wawancara beliau, menyokong cara dia mengenali dirinya.

“Saya sebenarnya bercakap dengan salah seorang anak lelaki saya semalam dan dia berkata, ‘Ibu, perkauman, awak manusia, dan budaya anda hitam,'” katanya. “Kami telah mengadakan perbincangan ini sejak beberapa tahun lalu. Saya tahu mereka menyokong cara yang saya kenal pasti dan mereka menyokong saya, dan pada akhirnya, kita mempunyai satu sama lain. Kami adalah Three Musketeers. “

Ikuti penulis TODAY.com Eun Kyung Kim di Twitter.

Loading...