Pope Francis menamakan Orang 2013 pada Tahun Ini

Paus Francis was chosen by the magazine for his impact on the world and news in 2013.
Pope Francis dipilih oleh majalah itu untuk kesannya ke dunia dan berita pada tahun 2013.Hari ini

Pope Francis, pontif Jesuit pertama yang memenangi hati dan tajuk berita dengan rasa rendah diri dan sentuhan biasa, dinamakan Person of the Year majalah Tahun 2013, majalah itu mendedahkan Rabu HARI INI.

Tajuk ikonik pergi setiap tahun kepada individu yang dipilih oleh Editor masa sebagai seseorang yang mempunyai kesan yang paling di dunia dan berita – untuk lebih baik atau lebih teruk – sepanjang tahun lalu.

Pope Francis menegaskan “sebagai orang yang telah mengubah nada dan persepsi dan memberi tumpuan kepada salah satu institusi terbesar di dunia dengan cara yang luar biasa,” kata pengurus pengurusan masa, Nancy Gibbs, Rabu.

“Sebilangan besar apa yang telah dilakukannya selama sembilan bulan dalam jawatannya benar-benar mengubah nada yang keluar dari Vatikan. Dia berkata, ‘Kami adalah mengenai misi penyembuhan gereja, dan bukannya kerja polis teologi yang mungkin telah menyerang kami. ‘” 

Staf majalah membuat keputusan muktamad, kata Gibbs, tetapi mereka mengutip pembaca dan mengambil pendapat umum. Ini adalah kali ketiga Masa menamakan paus sebagai Person of the Year.

Pope Francis dinamakan Person of the Year Tahun

Disember.11.201304:16

Jurucakap Vatican, Father Federico Lombardi memberitahu HARI INI dalam satu kenyataan bahawa “Bapa Suci tidak ingin menjadi terkenal atau menerima penghormatan, tetapi jika Pemilihan Orang Tahun membantu menyebarkan pesan Injil – pesan kasih Tuhan kepada semua orang – dia pasti gembira dengan itu. “

Argentinian itu dipilih sebagai paus pada bulan Mac, hanya beberapa minggu selepas penangguhan kejutan dari pendahulunya, Pope Emeritus Benedict. Dia dengan cepat mengubah citra kepausan awam, mencabar Katolik dan Protestan sama sekali mengenai tafsiran dogma Gereja mengenai isu-isu yang terdiri daripada homoseksual kepada kapitalisme.

Kardinal Timothy New York, Timothy Dolan, salah seorang ulama Katolik terkemuka negara, berkata paus itu telah “memikat dunia” sejak dia mula-mula menjadi nama keluarga awal tahun ini.

“Dalam semua yang dilakukannya, melalui cara hidupnya yang sederhana dan sederhana, Pope Francis dengan jelas memancarkan kegembiraan yang datang dari mencintai Tuhan dan merawat rakyatnya,” kata Dolan dalam satu kenyataan. “Tidak mungkin ada pilihan yang lebih baik untuk ‘Person of the Year.'”

Pope Francis mengalahkan beberapa saham berwajaran tinggi lain dalam senarai pendek untuk tajuk itu, termasuk orang yang memegangnya pada tahun 2012, Presiden Obama.

15 foto
Tayangan slaid

Masa Orang Tahun 1999-2013

Penampilan majalah Time of the Year meliputi dari dekad yang lalu mendedahkan campuran eklektik yang mencerminkan masa peralihan.

Edward Snowden, seorang pelarian dan bekas kontraktor Pentadbiran Keselamatan Negara yang membocorkan beribu-ribu dokumen rahsia mengenai program pengawasan A.S., menduduki tempat kedua dalam senarai Masa.

Undi
Hari ini

Pengundian lima orang adalah aktivis hak gay Edith Windsor, yang kemenangan Mahkamah Agung menyebabkan kejatuhan Akta Pertahanan Perkahwinan; Presiden Syria Bashar Assad, untuk peranan yang dimainkannya dalam perang saudara negaranya; dan Parti Teh sayang Sen. Ted Cruz, Republik Texas yang terkenal dengan kemahiran filibusteringnya.

“Ini adalah pilihan yang sangat menarik tahun ini,” kata Gibbs.

Pope Francis memenangi undi popular di TODAY.com, dengan 59 peratus besar. 

Loading...