Penyelamat Las Vegas, Mike Cronk, yang menyelamatkan nyawa rakannya, melihat kembali pembunuhan itu

Pada 1 Okt, Mike Cronk berada di perayaan Laluan Harapan Route 91 di Las Vegas apabila seorang lelaki bersenjata menembak orang ramai. Apabila rakannya, Rob McIntosh, ditembak di dada, Cronk menyeretnya ke arah keselamatan di tengah-tengah tembakan, akhirnya membunyikan ambulans dengan beberapa orang lain yang membantu orang yang cedera. Sepanjang perjalanannya, seorang lelaki muda yang juga ditembak meninggal dunia dalam pelukannya. “Emosi yang saya duduk di sana memegang anak lelaki itu sangat luar biasa sehingga saya tidak dapat menangis,” kata Cronk.

Sejak penembakan itu, Cronk, seorang guru bersara yang tinggal di Tok, Alaska, telah berusaha untuk mengatasi apa yang berlaku. Dalam satu esei untuk siri TODAY’s 2017 Voices, pemburu berusia 48 tahun, seorang pemburu yang lama dan orang luar, mencerminkan kelangsungan hidupnya, kawalan senjata dan harapannya untuk negara itu selepas kejadian.

Sudah lebih dua bulan sejak saya mendengar bunyi tembakan berdering. Bunyi yang telah mengubah kehidupan saya selama-lamanya.

Sudah lebih dua bulan sejak rakan saya yang berusia 30 tahun, yang berdiri beberapa inci di sebelah kiri saya, ditembak melalui dada di perayaan Harapan 91 Laluan. Lebih dua bulan sejak saya berbaring di atas tanah yang ditutupi darah, menekan tangan saya ke dalam luka peluru beliau sebagai beratus-ratus tembakan terus turun ke atas orang ramai.

Berbaring di sana sama sekali tidak berdaya, tertanya-tanya apabila peluru akan memukul saya, tetapi juga mengetahui bahawa saya tidak dapat meninggalkannya untuk mencari keselamatan saya sendiri, kerana itulah apa yang kawan-kawannya lakukan.

Mike Cronk, right, and Rob McIntosh at the Harvest 91 Festival in Las Vegas in October, where a gunman killed 58 people. McIntosh was among the more than 500 people injured.
Mike Cronk, dan Rob McIntosh di Festival Harvest 91 di Las Vegas pada bulan Oktober, di mana seorang lelaki bersenjata membunuh 58 orang. McIntosh adalah antara lebih daripada 500 orang cedera. Mike Cronk

Semasa saya melihat sekeliling, saya melihat orang yang melakukan CPR pada orang di atas tanah. Seseorang bergegas dengan orang yang lemah di dalam kereta sorong. Pagar keselamatan telah dirobohkan, dan orang menggunakannya sebagai tandu untuk orang yang cedera. Ada darah di mana-mana. Ia adalah huru-hara, sukar dipercayai, dan nyata.

Walaupun selepas dua bulan, saya tidak pasti ia benar-benar telah menetapkan, bahawa saya adalah sebahagian daripada penangkapan besar-besaran terbesar dalam sejarah Amerika moden.

Dan sekali lagi, serangan ini telah membawa negara ke hujah lain mengenai pemilikan senjata dan kawalan senjata.

Saya seorang pemilik senjata. Saya mempunyai pistol di tangan saya sejak berusia 8 tahun. Saya memiliki sejumlah senjata, termasuk pistol, senapang dan senapang. Ada yang separa automatik. Saya memiliki mereka secara sah, dan senjata saya digunakan sebagai alat, untuk perlindungan, amalan sasaran dan untuk memburu, untuk meletakkan makanan di atas meja saya.

McIntosh was shot multiple times in the chest. Cronk helped compress his wounds and pull him to safety amid the gunfire.
McIntosh ditembak beberapa kali di dada. Cronk membantu memampatkan luka-luka dan menariknya ke keselamatan di tengah-tengah tembakan. Mike Cronk

Selepas penangkapan itu, saya ditanya sama ada ia mengubah fikiran saya mengenai pemilikan senjata dan kawalan senjata api. Jawapan saya sebelum dan selepas tidak. Tetapi walaupun fikiran saya tidak berubah pada asas-asas masalah, itu tidak bermakna saya tidak fikir ada pendekatan akal. Penembakan massa telah menjadi tragedi yang terlalu biasa, dan, sebagai rakyat Amerika, kita perlu mencari penyelesaian.

Walaupun senjata automatik adalah haram untuk memiliki selepas tarikh pengeluaran tertentu, mari pastikan ia menyalahi undang-undang untuk perniagaan menjual produk yang boleh mengubah senjata separa automatik sepenuhnya. Ini termasuk stok benjolan, peranti penembak Las Vegas yang digunakan untuk membuat senjata api pantas.

Mari kita buat beberapa jenis sistem yang boleh membenderkan pembelian sejumlah besar amunisi, dan sistem pemeriksaan latar belakang yang lebih banyak. Kita juga harus mewujudkan tempoh menunggu wajib, di seluruh negara. Satu kajian baru-baru ini menunjukkan pukulan menunggu masa mengurangkan kematian pistol. Tiga hari seolah-olah menjadi tempat yang baik untuk bermula.

Saksi mata ke Las Vegas Menembak: ‘Saya menjerit pada semua orang untuk turun’

Oktober.02.201704:19

Kami juga perlu mengatasi masalah sebagai sebuah negara yang mempunyai masalah lain di Amerika yang lebih besar daripada senjata api. Kita perlu mula berfokus pada “kenapa” ini dan bagaimana kita dapat membantu mencegah terjadinya tragedi ini. Penyakit mental adalah masalah besar dan perlu ditangani di peringkat kebangsaan. Undang-undang senjata tidak akan memperbaikinya.

Bagi saya, semasa saya memainkan semula peristiwa-peristiwa dalam fikiran saya, jeritan, darah, kekacauan, kematian, saya memilih kemudian dan memilih sekarang untuk memberi tumpuan kepada bahagian positif ini. Saya tahu bahawa mungkin tidak akan ada hari yang berlalu dengan itu saya tidak akan berfikir tentang apa yang berlaku.

Saya mempunyai pertempuran emosi saya, tetapi saya berasa diberkati hidup dan diberkati bahawa saya dapat berada di sana untuk Rob. Dia pulih secara fizikal, tetapi saya fikir kita berdua tahu pertempuran emosi akan menjadi yang paling sukar untuk dilalui.

Cronk, a longtime hunter and outdoor sportsman, says there are practical steps the country can take to reduce gun deaths.
Cronk, pemburu lama dan ahli sukan luaran, berkata ada langkah praktikal yang boleh diambil oleh negara untuk mengurangkan kematian pistol. Mike Cronk

Saya melihat begitu banyak keberanian yang tidak berperikemanusiaan, dan perhatian ramai orang. Orang yang bersedia mengorbankan nyawa mereka untuk membantu orang asing dalam situasi yang paling huru-hara. Manusia membantu manusia lain dalam masa yang diperlukan.

Kita perlu berhenti menggunakan tragedi sebagai alasan untuk bersama. Kita perlu berhenti menggunakan tragedi untuk membahagikan lagi negara kita. Kita perlu meletakkan politik dan perpisahan, dan mari kita gunakan cinta kita masing-masing mempunyai ke dalam kita untuk lebih baik negara yang luar biasa ini kita hidup di.

Saya tahu kita dapat melakukan ini, kerana untuk seketika pada masa, pada perayaan Route 91 Harvest di Las Vegas, Nevada, saya melihatnya. Di tengah-tengah huru hara itu, kita bukanlah negara yang dibahagikan yang kita baca setiap hari. Kami hanya orang, bersedia untuk melakukan apa yang kami perlukan untuk membantu satu sama lain. Itulah Amerika yang saya tahu dan itulah Amerika yang saya inginkan.

  • Penyumbang
  • Mike Cronk