Olympian Michael Johnson tentang bagaimana dia belajar mencintai gaya lari yang ‘lucu’

Dia dikenali sebagai lelaki dengan kasut emas, pemenang 13 pingat emas antara Sukan Olimpik dan kejohanan dunia. Tetapi tidak selalunya jelas bahawa Michael Johnson akan menjadi lelaki terpantas di dunia. Di sini, Johnson memberitahu Natalie Morales TODAY dalam kata-kata sendiri bagaimana dia menemui bakatnya – dan memeluk gaya lari yang tidak biasa.

Saya menyedari bahawa saya mempunyai bakat awal ketika saya adalah anak tercepat di kelas saya. Saya adalah anak bungsu dari lima anak, dan mereka lebih tua dan lebih besar daripada saya, dan saya dapat menjauhkan diri dari mereka ketika mereka mengejar saya. Jadi saya sedar saya cepat. Tetapi berkembang di sini di Dallas, Texas, tiada siapa dari kejiranan saya yang pernah pergi untuk menjadi seorang atlet Olimpik. Jadi saya tidak menyedari bahawa itu mungkin untuk saya.

Bekas Olympian Michael Johnson kini melatih atlet lain menggunakan teknologi

Julai.13.201605:30

Semua anak-anak membuat keseronokan gaya berlari saya, walaupun saya menang. Walaupun saya lebih cepat daripada mereka.

Orang selalu berkata, “Adakah itu membuat anda berasa buruk, bahawa mereka bercakap mengenai gaya berjalan anda?” Tidak, tidak. Kerana saya sentiasa memenangi perlumbaan.

BERKAITAN: Michael Johnson mengkaji kemuliaan Olimpik, mengatakan dia akan mengalahkan Usain Bolt

Saya ingat sekali, mereka bercakap tentang betapa lucu saya berlari, dan saya seperti, “Ya, saya memerhatikan kamu semua selepas saya menyeberangi garisan penamat … dan saya perhatikan bahawa anda juga melayari juga. lambat.”

Jurulatih saya, Clyde Hart di Baylor, adalah satu-satunya jurulatih ketika saya sedang direkrut yang tidak memberitahu saya saya perlu menukar gaya berjalan saya. Beliau tidak pernah menyebutnya melalui karier kolej saya.

Dan kemudian apabila saya memulakan kerjaya profesional saya dan kemudian pengulas mula berkata, anda tahu, “Dia mempunyai sesuatu yang istimewa. Dia boleh menjadi pemegang rekod dunia jika dia mengubah gaya berjalannya.”

Michael Johnson
Sebelum menjadi lelaki terpantas di dunia, Michael Johnson telah mengusik gaya lurusnya yang lurus dan lurus. Di atas, Johnson menetapkan rekod dunia baru dalam 200 meter lelaki pada Sukan Musim Panas 1996 di Atlanta.AP

Dan apabila anda bertanya kepada orang-orang mengapa, jawapannya adalah, “Kerana semua pelari besar berjalan seperti ini.” Tetapi saya adalah yang memenangi perlumbaan.

Jurulatih Hart mengambil pendekatan yang anda tidak mengubah gaya atlet melainkan jika ada sesuatu yang mereka lakukan itu mengehadkan mereka atau sesuatu yang tidak produktif. Dan dia tidak melihat apa-apa seperti itu.

BERKAITAN: Pelari Jamaica Usain Bolt pada wabak Zika: Saya terlalu cepat untuk mendapatkan sedikit

Pada akhirnya, kami menugaskan beberapa kajian untuk dilakukan dengan gaya saya supaya kami dapat memahami apa yang saya lakukan dan bagaimana ia berfungsi untuk saya. Dan kami mendapati gaya tegak saya lebih berkesan.

Untuk pelari 400 meter dan pelari 200 meter, anda dapat menghasilkan lebih banyak kuasa dan daya ke dalam tanah. Memaksa ke dalam tanah sama dengan kelajuan.

Michael Johnson
Johnson memegang pingat emasnya untuk perlumbaan lelaki 400 meter di Sydney. Gaya lariannya ternyata menjadi kelebihan yang berbeza.AP

Jadi, pada hakikatnya, anda tahu, bukanlah gaya berlari saya bekerja terhadap saya atau saya perlu mengubahnya. Ia sebenarnya membantu.

Hari ini, Johnson membantu atlet lain mencapai kehebatan di Pusat Prestasi Michael Johnson, dan pengeluar dokumentari baru-baru ini, “Survival of the Fastest.” Dengan isteri dan anak lelaki, perniagaan yang selalu dia impikan dan asas kebajikan, dia berkata, “Kehidupan baik.”

Temuduga dipelam dan diedit

Kilas balik Olimpik: Sprinter Michael Johnson pada rekod ’emas bersinar’ nya

Jul.08.201606:25