Manusia gelembung laut berkata dia akan cuba berlari ke Bermuda tidak lama lagi, walaupun amaran Guard Coast

Pengawal Pantai A.S. mungkin telah menghalang percubaan terakhirnya untuk melintasi Lautan Atlantik dalam rakit gelembung gergasi, tetapi petualang Reza Baluchi mengatakan dia enggan menyerah.

Malah, dia akan mencuba perjalanan yang mengancam nyawa pada Mei, katanya kepada HARI INI.

“Saya boleh melakukannya pada bulan depan – saya memerlukan cuaca yang baik,” kata Baluchi, 44, yang berasal dari Iran tetapi telah tinggal di Pompano Beach, Florida, ketika dia bersedia untuk ekspedisi.

Reza Baluchi
Reza Baluchi dalam gelembung gergasi di mana dia berharap dapat berlari dari Florida ke Bermuda. Dia ditumpaskan oleh Pengawal Pantai pada hujung minggu.Diberkati oleh Reza Baluchi

Baluchi yang merancang perjalanan amal selama lima bulan dari Florida ke Segitiga Bermuda dalam “hydro pod” buatannya telah dipotong pada hujung minggu lalu ketika Pengawal Pantai menemuinya sepanjang 7 mil dari pantai Jupiter, Florida.

“Saya telah pergi sejauh 85 batu,” kata Baluchi. “Dan Pengawal Pantai melihat saya dan mereka menjemput saya.”

BERKAITAN: Lelaki ini akan cuba melintasi Atlantik dalam gelembung

Pengawal Pantai berkata Baluchi telah melanggar perintah terdahulu untuk tidak melakukan perjalanan, yang dijuluki “percubaan pelayaran yang tidak wajar,” menurut kenyataan berita.

Baluchi berkata beliau menerima surat tersebut tetapi menganggapnya sebagai cadangan dan bukan perintah, dan juga dalam perjalanan, malah mengambil penghiburnya dengan kejutan.

“Apabila dia memanggil saya, dia telah pergi!” Candace Rojas memberitahu HARI INI. “Saya berkata, ‘Reza, itu bukan rencana!'”

Namun, Baluchi bersetuju untuk melepaskan perjalanan ketika dia ditangkap, memulakan pemandunya Coast Guard Gannet dengan hydro pod.

BERKAITAN: Pelari Amputee merancang untuk membuat sejarah di Boston Marathon

Bukan kali pertama Baluchi telah mencuba perjalanan – Pengawal Pantai juga menghentikannya pada tahun 2014, penyelamatan itu mengatakan pembayar cukai kos $ 140,000.

“Orang ramai ketawa dan berkata, ‘Oh anda gila,'” kata Baluchi. “Tetapi ia tidak membuat saya gila. Semuanya positif.”

Aktivis ultramarathoner dan aktivis keamanan berkata matlamatnya adalah untuk membantu kanak-kanak yang disalahgunakan menerusi usaha penggalangan dana yang terikat dengan kebanggaannya. Dia mengumpulkan derma melalui amal, Kesatuan Tanaman.

“Di dalam hati saya, saya mahu membantu orang ramai,” kata Baluchi. “Dengan berlari, anda mendapat lebih banyak perhatian. Anda boleh membantu menyebarkan mesej. Anda boleh menjangkau orang.”

BERKAITAN: Pelari maraton menyerang laluan anaknya dan orang lain dengan kerdil

Ia membantu Baluchi sendiri berasa seperti seorang kanak-kanak.

“Saya sangat gembira melakukan perkara ini,” katanya. “Umur saya berusia 44 tahun, tetapi hati saya rasa saya 14. Saya mempunyai banyak tenaga, anda boleh bayangkan … anda berada di lautan, dalam gelembung selama berbulan-bulan.

Reza Baluchi
Tidak boleh melepaskan gelembungnya: Baluchi berkata dia merancang untuk mencuba perjalanan laut sejauh 3,500 batu tidak lama lagi.Philip Steinman

Sudah tentu, dia juga mempunyai rancangan survival yang lebih besar: Baluchi merancang untuk menangkap ikan semasa perjalanannya, dan juga mempunyai Gatorade dan bar protein yang dikemas dalam buahnya.

Dia membawa gula-gula getah untuk keadaan mabuk laut, dan penapis yang dilekatkan pada jaket air yang dimurnikan air laut untuk diminum. Baluchi bergerak dengan peranti GPS, kamera video dan telefon satelit.

BERKAITAN: Kucing ahoy! Kitten layar di seluruh dunia mempunyai masa hidupnya

Dia merancang untuk berhenti di Haiti, Bermuda dan Puerto Rico, menjalankan bulatan di darat di setiap negara, sebelum kembali ke Florida, perjalanan keseluruhan kira-kira 3,500 batu.

Ia adalah sebahagian daripada misi yang lebih besar untuk berjalan di setiap negara di dunia.

Reza Baluchi agreed to end his voyage to Bermuda
Krew pemotong Gannet Coast Guard menunggang hidro pod Baluchi di pantai Jupiter, Florida, pada Ahad.Pengawal Pantai A.S.

Pengawal Pantai berkata Baluchi dapat membersihkan perjalanan jika dia mendapati kapal sokongan untuk perjalanan dengannya.

Tetapi pengembara itu berpendapat bahawa dia tidak mahu meletakkan nyawa orang lain.

Dia sedang mencari cara untuk memenuhi keperluan Pengawal Pantai, termasuk mendapatkan bantuan daripada penaja utama.

Sama ada, dia mungkin akan kembali dalam gelembung tidak lama lagi.

“Saya tidak pernah berputus asa,” kata Baluchi. “Berlari adalah penglihatan saya.”

Loading...