Majalah Time mendedahkan Person of the Year 2011

Majalah Time mendedahkan pilihan 2011 untuk ikon ikon Perseorangan yang disiarkan secara langsung pada HARI Rabu. Protester adalah pilihan tahun ini, pengurus pengelola Rick Stengel memberitahu Matt Lauer dan Ann Curry.

“Terdapat banyak persetujuan di kalangan rakyat kita,” kata Stengel kepada sauh TODAY ketika dia mendedahkan penutup majalah tersebut. “Rasanya betul.”

Seperti yang telah berlaku sejak 84 tahun yang lalu, majalah berita mingguan memilih orang itu (atau kadang-kadang kumpulan, atau benda) yang dianggap oleh para editornya mempunyai kesan terbesar pada tahun lalu, untuk lebih baik atau lebih teruk. Person of the Year telah menjadi topik perdebatan akhir tahun yang lalu sejak penunggang Charles Lindbergh dipilih Man of the Year pada tahun 1927 (tajuk itu telah dipinda kepada Person of the Year pada tahun 1999). Tetapi tajuk itu tidak semestinya sebagai penghargaan; sementara banyak presiden, pemimpin politik, inovator dan kapten industri telah disebutkan, beberapa orang yang lebih terkenal Tahun Ini termasuk Adolf Hitler pada tahun 1938, Joseph Stalin pada tahun 1943 dan Iran Ayatollah Khomeini pada tahun 1979. Terdapat juga lebih banyak pilihan konseptual, seperti “American Fighting-Man” (1950), “Amerika Tengah” (1969), dan pilihan tahun ini, The Protester.

15 foto
Tayangan slaid

Masa Orang Tahun 1999-2013

Penampilan majalah Time of the Year meliputi dari dekad yang lalu mendedahkan campuran eklektik yang mencerminkan masa peralihan.

Calon lain
Mengundi dalam talian awal minggu ini, beratus-ratus pembaca TODAY.com datang dengan banyak penama lain untuk tahun 2011, termasuk pengasas bersama Steve Jobs, Rep. Gabrielle Giffords dan SEAL Team 6, yang membunuh Osama bin Laden.

“Gabrielle Giffords ada dalam majalah ini,” kata Stengel ketika Lauer menyebut sokongannya terhadapnya dan Jobs. “Steve Jobs adalah pada awal bahagian Farewell kami.” (Seksyen Farewell menyoroti kematian yang paling penting pada tahun ini.)

Melalui Facebook, pembaca TODAY.com April Merenda berkata Jobs harus menjadi pilihan “untuk membuat keputusan (Waktu) tidak mendapat haknya pada tahun 1984 serta mengakui sumbangannya kepada masyarakat dan generasi global kita akan datang.” Pembaca ririjam mencadangkan ” tiga wanita yang baru memenangi Hadiah Keamanan Nobel “atau wanita pertama Michelle Obama, yang” telah mengekalkan rahmat dan martabat. ”

Dan Time mengendalikan undian sendiri bulan lepas, menawarkan senarai 34 calon yang terdiri daripada pemimpin politik yang terkemuka untuk melukis ikon kebudayaan. Senarai masa termasuk Casey Anthony, Herman Cain, Kim Kardashian, Steve Jobs, dan pergerakan dan kumpulan seperti “The 99%” (dan “The 1%”), dan kolej perisikan kolektif Anonymous.

Masa juga mendedahkan pelari untuk Tahun 2011 Person of the Year di laman webnya, Time.com. Datang dalam No. 2 dalam senarai adalah Laksamana William H. McRaven, yang menganjurkan serbuan yang membawa kepada kematian Osama bin Laden pada bulan Mei (pilihan yang sama dengan calon TODAY.com yang terkenal SEAL Team 6).

Pilihan ketiga ialah Ai Wei Wei, artis dan aktivis konseptual Cina yang membantu merancang Stadium Nasional Beijing untuk Sukan Olimpik 2009 – dan telah mengadakan pertemuan selama 81 hari dan menginterogasi kira-kira 50 kali oleh pihak berkuasa China pada musim bunga dan musim panas lalu manakala para penyokong di sekitar dunia petisyen untuk pembebasannya.

44 foto

Tayangan slaid

Bantahan terus di Mesir

No. 4 pada senarai Time adalah Rep. Paul Ryan, Republikan Wisconsin yang dipinjamkan oleh majalah dengan membawa ke hadapan kesedaran kebangsaan suatu isu yang Washington enggan untuk menghadapi: hutang nasional belon Amerika.

Dan masuk ke No 5: Duchess Kate. Setelah mendapat perhatian dan kasih sayang berjuta-juta, majalah itu berkata, bekas Kate Middleton kini “bersedia untuk mencipta semula selebriti dengan kekangan.”

“Laksamana McRaven menangkap bin Laden, dan Duchess of Windsor menangkap hati kita,” Stengel mengulas pada HARI INI. Namun, katanya, “Ia bukan penghargaan pencapaian seumur hidup.”

Jadi pada akhirnya, ia adalah imej The Protester – merumuskan tindakan besar-besaran terhadap diktator di Timur Tengah, sentimen anti-dadah anti-dadah di Mexico, berperang melawan pemimpin yang tidak dapat dipertikaikan di Greece, pergerakan menduduki Amerika, dan perbezaan dari Putin rejim di Rusia – yang muncul pada Cover of Person Tahun 2011.

“Ada pertentangan protes ini,” kata Stengel pada hari Rabu. “Orang-orang ini yang mempertaruhkan nyawa mereka … Saya fikir ia mengubah dunia menjadi lebih baik.”

Baca lebih lanjut mengenai Person Time of the Year di Time.com. Ikuti @Time di Twitter untuk lebih banyak lagi di # POY2011.

Loading...