Lain kali anda berada di Argentina, cuba cawan pasangan

Penduduk negara ini menafikannya, tetapi kepada orang luar ia pasti kelihatan seperti mereka terobsesi – atau ketagih – untuk berkahwin.

Mate (sebutkan ma-tay) adalah seperti teh herba, dan di mana-mana – dari teduhan pokok di taman ke ruang duduk ke tempat duduk belakang kereta – rakan-rakan perlahan dan berkongsi pasangan. Ini adalah pengalaman sosial kerana ia adalah cara untuk menghilangkan rasa dahaga. Oh, dan ada peraturan. (Tidak ada aturan yang selalu ada!

Pertama amaran kepada fobik kuman: Mate dikongsi dari cawan yang sama, menggunakan jerami yang sama, orang kepada orang. Mengapa? Berkongsi pasangan dengan kawan atau orang asing adalah semua tentang persahabatan.

Etika Mate
Ketika minum pasangan, pertama labu dibungkus dekat dengan daun kering. Artfully

IM000952.JPG
IM000952.JPG

diletakkan di dalam daun hijau dan ranting adalah jerami perak yang dikenali sebagai bombilla.  Pembuat bir itu menambah air mendidih dan beberapa saat kemudian, anda mengambil sambutan yang perlahan dan mantap dari jerami perak.

Apabila ia kosong, pembuat bir mengambil labu itu, dan mengisinya kembali sama ada minum sendiri atau untuk berkongsi dengan orang lain pada perhimpunan.

Satu peraturan: Jangan sekali-kali mengatakan “terima kasih.” Itu adalah penghinaan besar. Seperti Macarena Preeyra Olazabal, pakar mate, menjelaskan. “Ia mencadangkan anda tidak mahu minum lebih banyak dan tidak benar-benar mahu memperluaskan persahabatan.”

Oh, dan satu lagi perkara – saya dimarahi oleh pembuat bir Soledad Olagregui: “Jangan sekali-kali kacau jerami!” Ini adalah satu penghinaan kepada pembuat bir, mencadangkan ia tidak disediakan dengan betul.

Di mana pasangan datang?
Mate bukan teh; ia tumbuh di atas belukar. Pergi ke kedai runcit dan, seperti kopi di A.S., terdapat satu pilihan lorong yang panjang.

Mate pertama kali diseduh oleh orang India Guarani. Mereka belajar lama dahulu bahawa ia adalah “pick-me-up” yang hebat, dan apabila mereka lapar, ia berasa lapar. Kajian mencadangkan ia tidak mempunyai kafein, melainkan apa yang disebut Argentina sebagai “matine”.

Apabila orang Sepanyol pertama kali datang ke Argentina pada tahun 1500-an, para imam Jesuit mengkaji penggunaannya dan bukan hanya mendapati ia memang perangsang, tetapi juga cara yang luar biasa untuk menghalang orang daripada meminum alkohol. Para imam mempromosikan penggunaannya dan ia menjadi ruji di sini sejak itu.

Ia tidak biasa untuk bertemu dengan orang-orang hari ini yang bersumpah dengannya, mendakwa ia membantu sistem pencernaan dan ajaib membantu menjauhkan berat badan.

Pasangan tradisional dikonsumsi tanpa gula, tetapi semakin muda generasi menambahkan gula, madu, kadang-kadang bahkan semangat dari jeruk atau lemon. Saya memecahkan tradisi dan mencuba dengan gula. Sekiranya saya mengambil tabiat ini, yang tidak mungkin, saya mungkin cenderung ke arah yang lebih manis.

Ingin mencubanya? Semasa pasangan hanya boleh didapati di Argentina, Uruguay, Brazil dan Paraguay, hari ini ia boleh didapati di Amerika Syarikat. Mencari labu dan “bombilla” jerami boleh mengambil lebih banyak kerja, tetapi penting untuk mengambil keseluruhan pengalaman. Jangan buat secawan seolah-olah awak minum teh. Anda tidak akan gembira.