Keluarga, kawan untuk memenuhi senarai baldi untuk pelajar kejururawatan yang dibunuh oleh pemandu mabuk

Kristina Chesterman
Keluarga dan sahabat Kristina Chesterman, seorang pelajar kejururawatan berusia 21 tahun yang terbunuh pada musim gugur lalu, berjanji untuk memenuhi senarai baldi wanita. Hari ini

Kristina Chesterman tidak pernah mendekati beberapa barang di senarai baldi sebelum dia meninggal dunia. Dia berusia 21 tahun ketika seorang pemandu mabuk yang dikatakan memukulnya, kemudian melarikan diri, ketika dia pulang ke rumah dari hari yang panjang belajar dengan rakan-rakan pelajar kejururawatan.

Tetapi sejurus selepas kematiannya pada September lalu, beliau ingin “menyelamatkan nyawa seseorang” dapat dipenuhi beberapa kali. Keputusan Kristina untuk menjadi penderma organ telah membantu menyelamatkan nyawa lima orang setakat ini.

Sekarang, keluarganya dan orang lain yang tersayang telah menetapkan untuk memenuhi seberapa banyak barang lain di balang Kristina yang mungkin. Seperti menaiki belon udara panas. Atau pada unta. Jalankan melalui medan poppy. Tour Niagara Falls. Pergi skydiving.

“Beberapa perkara yang tidak dapat kita lakukan, seperti jatuh cinta,” kata ibunya, Sandra Chesterman, 49, dari Livemore, Calif. “Kristina ingin berkahwin dan mempunyai anak. Tetapi berjalan melalui medan popi? Kami fikir kami akan melakukan apa yang kami boleh. Seseorang sudah pergi payung terjun dan mereka mengambil gambarnya dengannya semasa dia pergi. “

Kristina, yang juga seorang junior di Universiti Negeri California, juga ingin belajar bagaimana untuk terbang dalam pesawat. Hujung minggu ini, Chesterman dan suaminya akan membawa abu anak perempuan mereka dengan pelajaran penerbangan mereka akan mendapat dari juruterbang yang mendengar cerita keluarga mereka.

Chesterman mendapati senarai baldi Kristina ketika dia dan suaminya membersihkan apartmen anak perempuan mereka selepas dia meninggal dunia. Dia berkata dia mendapati senarai itu dilipat dan dimasukkan ke dalam beg solek.

“Saya tidak dapat menjelaskan bagaimana saya merasakan apabila saya mendapatinya. Dan salah satu perkara di dalam senarai baldi ialah ‘menyelamatkan nyawa’ dan yang melanda kami kerana dia menjimatkan lima, tidak termasuk bantuan yang akan diberikannya dengan sumbangan tisu dan tulang yang akan datang kemudian, “kata Chesterman. “Dia juga berkata dia mahu diingati sebagai ‘gadis senyuman.’ Dan dia. Dia sentiasa tersenyum. Gelas itu selalu setengah penuh dengan dia. Dia melihat yang baik dalam segalanya. “

Kristina Chesterman
Kristina Chesterman, semasa lawatan ke Paris bersama ayahnya beberapa tahun yang lalu.Hari ini

Pelepasan sokongan daripada rakan-rakannya, yang telah menawarkan untuk memenuhi senarai hasrat Kristina, telah membantu meringankan proses yang menyedihkan bagi Chesterman, suaminya dan anak-anak mereka yang lain. Oleh itu, terdapat hubungan atau sebenarnya memenuhi empat daripada lima penerima organ anak perempuannya.

Liver Kristina pergi ke dua orang, bayi berusia 9 bulan berhampiran dan seorang lelaki berusia 55 tahun di San Francisco. Seorang rakan keluarga menerima satu buah ginjal Kristina. Pankreas yang lain dan pankreas Kristina pergi ke lelaki yang tidak dikenali.

Organ yang kelima, jantung Kristina, pergi ke seorang wanita berusia 64 tahun yang bertemu Chesterman untuk pertama kalinya bulan lepas. Susan Vieira, yang percaya dia adalah penerima, menjangkau Chesterman melalui laman Facebook yang didedikasikan kepada Kristina selepas dia menyedari sambungan mereka.

“Susan menjangkau pada masa yang saya perlukan paling banyak,” kata Chesterman. “Anda tidak pernah kehilangan kehilangan anak, dan saya mungkin berada pada tahap paling rendah ketika saya mendengar dari Susan, dan itu telah membantu saya menanganinya.”

Kedua-duanya bertemu beberapa minggu yang lalu, hari selepas Vieira menjejakkan kaki ke dalam talian.

“Saya fikir ia akan membantu dalam proses penyembuhan,” kata Vieira. “Saya fikir ia akan menutup beberapa kesedihan Sandra.”

Susan Vieira, 64, believes her heart donor was Kristina Chesterman.
Susan Vieira, 64, percaya penderma jantungnya adalah Kristina Chesterman.Hari ini

Walaupun hospitalnya tidak pernah memberitahunya tentang penderma jantungnya, Vieira berkata dia menyambung masa kematian Kristina dengan pemindahannya pada 26 September. Dia juga mendapati hubungan lain antara dirinya dan Kristina: Vieira adalah jururawat kesihatan awam yang bersara.

“Apabila saya melangkah dari lawatan itu, saya 99.9 peratus yakin bahawa ini adalah hati,” katanya. 

Chesterman berkata dia pasti, walaupun, walaupun mempunyai pengesahan rasmi. Dia hanya diberitahu bahawa jantung Kristina pergi ke 64 tahun dari South Bay di Hospital Standard. 

“Seketika saya merasakan sambungan. Saya berasa gembira dengan segera, “katanya. “Saya 100 peratus [pasti] dia mempunyai hati Kristina.”

Vieira berkata beliau berharap dapat meneruskan perjalanan ke peringkat antarabangsa apabila dia dapat, membantu melihat beberapa pemandangan yang ingin dikunjungi oleh Kristina. Dia juga merancang untuk berhubung dengan keluarga.

Chesterman berkata, dia berharap cerita anak perempuannya akan meningkatkan kesedaran mengenai sumbangan organ supaya orang dapat melihat “berapa banyak nyawa orang yang boleh berubah hanya dengan menandatangani sekeping pembayar yang mengatakan, ‘ya’ saya akan menjadi penderma. ‘”

Dia juga berharap dapat memberi perhatian kepada kesan buruk pemanduan yang mabuk. Lelaki yang dituduh membunuh Kristina, Riley Dean Hoover yang berusia 20 tahun, kini menghadapi DUI kejahatan dan caj hit-and-run.

Kristina Chesterman
Hari ini

Chesterman berkata dia masih berurusan dengan kesedihan yang melampau. “Masih ada beberapa hari saya tidak dapat tidur kerana ia sukar dipercayai,” katanya. Pertemuan dengan Vieira dan lain-lain yang dibantu oleh Kristina telah membantu beliau melalui kesakitan.

Chesterman berkata dia merancang untuk mempelajari lebih lanjut mengenai Doktor Tanpa Sempadan dan organisasi bukan keuntungan dan bukan kerajaan yang lain Kristina berharap untuk membantu apabila dia lulus dari kolej dengan gelar kejururawatannya.

“Saya mahu melihat dunia bagaimana Kristina melihatnya,” katanya. “Itulah yang kehilangan dia telah dilakukan kepada saya. Saya mahu melihat yang baik dalam semua orang dan hidup seperti dia lakukan. “

Senarai baldi Kristina:

  • Berada di empat tempat sekaligus
  • Pergi ke Venice
  • Belajar bermain catur
  • Pukul seseorang di catur
  • Simpan nyawa seseorang
  • Memiliki dua keping harta (satu dengan ternakan)
  • Menguruskan atau memiliki perniagaan saya sendiri
  • Berkahwin
  • Mempunyai anak
  • Belajar untuk terbang pesawat
  • Pergi ke empat (daripada tujuh) keajaiban dunia
  • Terbang kelas pertama di atas kapal terbang
  • Lawati 50 negeri
  • Menaiki belon udara panas
  • Pergi payung terjun 
  • Pergi menyelam langit
  • Naik unta
  • Perjalanan ke semua benua
  • Diingatkan sebagai “gadis senyuman”
  • Berputar perjuangan antara dua lelaki ke atas saya
  • Berada di mahkamah homecoming
  • Jalankan melalui medan poppy
  • Tour Niagara Falls
  • Pergi ke Smithsonian
  • Laluan Drive 66

Ikuti penulis TODAY.com Eun Kyung Kim di Google+ atau di Twitter.