Iguana yang beku jatuh dari pokok-pokok di Florida Selatan

Walaupun penampilan, reptilia karet yang berehat di sekitar Florida selatan mungkin tidak mati. Mereka hanya terkejut dari sejuk.

Iguana hijau telah jatuh dari pokok-pokok baru-baru ini, badan-badan beku mereka tidak digerakkan oleh suhu yang menjunam untuk rantau ini.

Seperti semua reptilia, iguanas adalah hewan yang berbahan sejuk yang menjadi tidak bergerak apabila cuaca turun di bawah 40 darjah.

Kolumnis Palm Beach Post Frank Cerabino menulis sebuah gambar sebuah iguana yang dia jumpa pada hari Kamis pagi berbaring di sebelah kolam renang.

“Ia begitu sejuk di Florida yang … pokok kelapa menjatuhkan lebih banyak iguanas beku daripada kelapa,” dia kemudian menulis dalam lajur nakal yang menyediakan rakan-rakan Floridians dengan satu-liners yang mereka boleh gunakan dalam perbualan dengan rakan-rakan yang bertempur dengan salji dan suhu sub-sifar dalam Timur laut.

Maxine Bentzel, seorang wartawan untuk CBS News 12 di Palm Beach, turut memuatkan gambar iguan beku kepada media sosial. Dalam satu tweet, dia berkata haiwan itu mempunyai “peluang yang baik untuk mencairkan jika anda memindahkan mereka di bawah sinar matahari.”

Tetapi pakar hidupan liar menasihati orang supaya hanya meninggalkan biawak saja, mengatakan reptilia mungkin terancam dan cuba menggigit orang apabila mereka memanaskan badan.

BERKAITAN: Bagaimana untuk membantu haiwan peliharaan di luar rumah dalam cuaca sejuk

Iguana hijau dianggap kacau invasif di Florida Selatan, di mana mereka telah berkembang biak pada tahun-tahun kebelakangan ini kerana cuaca subtropika. Haiwan-haiwan ini boleh tumbuh lebih daripada 5 kaki panjang, makan landskap, menggali lubang yang menjejaskan asas dan meninggalkan kotoran yang membawa bakteria salmonella.

Nor’easter tahun 2018 membawa salji berat, angin badai ke Pantai Timur

05.05.201802:10

Ia akan mengambil snap sejuk yang sangat panjang untuk mengurangkan populasi iguana di Florida. Yang terakhir berlaku pada bulan Januari 2010 apabila suhu dua minggu yang gagal naik lebih tinggi daripada 40 darjah juga membunuh banyak python Burma yang invasif, yang dijumpai terapung di Everglades.

“Walaupun populasi iguana atau python mungkin mengalami kematian, tempoh masa cuaca sejuk mungkin tidak mencukupi pada musim sejuk ini untuk membuat perbezaan yang signifikan,” kata Suruhanjaya Konservasi Ikan dan Hidupan Liar Florida dalam satu kenyataan kepada Palm Beach Post.

Untuk membuktikan hal itu, Cerabino pada hari Jumaat mencatatkan satu lagi tweet tentang iguana yang dibenci yang sama yang dia dapati oleh kolamnya sehari sebelumnya selepas ia “reanimated dirinya pada matahari petang.” Pos ini memaparkan video haiwan berjalan kaki.