Ibu bapa Rachel Dolezal: Kami mengajar anak-anak kita ‘sentiasa jujur’

Kemas kini: Tonton wawancara Matt pada Selasa dengan Rachel Dolezal

Ibu bapa Rachel Dolezal, bekas pemimpin negara Washington NAACP berpura-pura menjadi hitam, mengatakan mereka telah berpisah dari anak perempuan mereka selama bertahun-tahun dan percaya dia membuat latar belakangnya sebagai cara untuk menyakiti mereka.

“Saya fikir Rachel telah mencuba untuk merosakkan keluarga biologi dan tuntutan mereka, seperti palsu kerana mereka sepatutnya melayani tujuannya dalam fikirannya,” kata ibunya, Ruthanne Dolezal, hari Isnin pada hari HARI.

Ibu bapa Rachel Dolezal: Kami mengajar anak-anak kita ‘sentiasa jujur’

Jun.15.201503:48

Beberapa jam kemudian, Rachel Dolezal meletak jawatan sebagai presiden bab NAACP di Spokane, Washington. Pergerakan itu mengikuti pemerhatian nasional terhadap tuntutannya untuk menjadi sebahagiannya hitam, serta cerita yang dia beritahu tentang dilahirkan di teepee dan membesar memburu makanan dengan busur dan anak panah.

Kedua-dua ibu bapa menegaskan mereka tidak pernah mencari publisiti atau menaikkan bendera merah tentang anak perempuan mereka. Sebaliknya, mereka berkata mereka didekati kurang dari seminggu yang lalu oleh akhbar, Coeur d’Alene Press, dianggap sebagai “sebahagian daripada laporan siasatan,” kata Lawrence Dolezal.

Bab NAACP menangguhkan tindak balas perlumbaan Rachel Dolezal

Jun.15.201502:54

“Entah bagaimana, mereka mendapat angin kita sebagai ibu bapanya sebagai kemungkinan dan jadi mereka menghubungi kami untuk melihat sama ada ibu bapa kita sebenarnya,” katanya. “Kami mengajar anak-anak kami, ketika kami membangkitkan kesemua enam dari mereka, ‘Katakanlah kebenaran. Sentiasa jujur. ‘ Jadi kami tidak akan berbohong, kami memberitahu kebenaran. Rachel adalah anak kelahiran kita. “

Sertifikat kelahiran Montana Dolezal menyatakan dia dilahirkan di Lawrence dan Ruthanne Dolezal, yang mengatakan mereka adalah putih.

Rachel Dolezal
Rachel DolezalHARI INI

“Kami hairan,” kata Lawrence Dolezal ketika ditanya mengapa anaknya berbohong mengenai latar belakangnya. Isterinya mencadangkan anak perempuan mereka, yang juga seorang profesor di Jabatan Pendidikan Africana di Eastern Washington University, mungkin ingin meningkatkan kepercayaannya sebagai aktivis dan pendidik hitam.

Rachel Dolezal, 37, dijadualkan menanggapi kegemparan pada mesyuarat bab NAACP malam Isnin tetapi mesyuarat itu ditangguhkan pada hujung minggu. Pada Isnin, bab tersebut menyiarkan pernyataan perletakan jawatannya ke laman Facebooknya.

Dolezal memanggilnya sebagai penghormatan untuk terlibat dalam pergerakan keadilan sosial Spokane tetapi berkata dia terpaksa turun kerana “dialog itu secara tidak sengaja beralih ke peringkat antarabangsa untuk identiti peribadi saya dalam konteks menentukan bangsa dan etnik.” Dia tidak memberikan maklumat lanjut mengenai isu itu.

Ibu bapa Dolezal di TODAY menafikan tuduhan bahawa mereka adalah ibu bapa yang kesat, memanggil tuntutan “perubahan dramatik” terhadap apa yang mereka tahu mengenai Rachel yang semakin meningkat, yang selalu mahu memperkenalkannya kepada rakan-rakannya.

“Kami masih berharap bahawa kami akan dapat didamaikan suatu hari nanti,” kata Lawrence Dolezal.

Isterinya menambah: “Dan kami berharap Rachel akan mendapat bantuan yang dia perlukan untuk menangani masalah identiti beliau. Sudah tentu kita mencintai dia, dan kami berharap dia akan datang ke tempat yang dia tahu dan percaya dan bercakap benar. “

Ikuti penulis TODAY.com Eun Kyung Kim di Twitter.