Dr Seuss adalah ‘Cat in the Hat’ yang sebenar: Koleksi topi rahsia beliau diturunkan

Theodor 'Dr. Seuss' Geisel was a lifelong hat collector.
Theodor ‘Dr. Seuss ‘Geisel adalah pemungut hayat sepanjang hayat.www.drseussart.com

Dr. Seuss tidak perlu pergi jauh untuk mencari inspirasi untuk watak “Cat in the Hat” yang terkenal: nampaknya, dia hanya memandang cermin.

Pengarang buku kanak-kanak yang dikasihi Theodor “Dr. Seuss” Geisel mempunyai pertalian untuk top-over-the-top headgear, dan menyimpan koleksi peribadi beratus-ratus topi aneh yang muncul di khalayak umum minggu ini untuk pertama kalinya.

Ini white faux-fur cap is one of the many hats on display.
Topi palsu bulu putih ini adalah salah satu daripada banyak topi yang dipamerkan.www.drseussart.com

“Dr. Seuss adalah seorang pemungut topi yang terkenal yang memakai salah satu topi gila untuk inspirasi semasa menulis, dan pada majlis makan malam, ia sering menjadi tradisi untuk setiap tetamu memakai topi,” Perpustakaan Awam New York menerangkan pameran itu.

“Sejak kecil dia di Springfield, Massachusetts, dia menyedari sihir yang ada dalam topi.”

Susunan rahsia Seuss yang tersimpan di dalam “almari hat” tersembunyi di rumahnya di San Diego, menurut laman web rasmi “Art of Dr. Seuss”.

Untuk memperingati ulang tahun ke-75 buku keduanya, “The 500 Tops of Bartholomew Cubbins,” pameran yang kini dipamerkan di Perpustakaan Awam New York, menampilkan 26 topi Seuss, serta lukisan topi beliau.

Chapeaus aneh termasuk topi band berbaris faux-fur putih, topi jerami bunga dan topi Viking, antara lain.

Geisel juga mempunyai topi berwarna-warni “Kucing dalam Hat” dalam kumpulannya.

Simpanan topi rahsia Dr. Seuss pertama kali menyala apabila kakaknya Marnie menyebutnya dalam temu bual dengan Springfield Union-News pada tahun 1937.

“Ted mempunyai satu lagi hobi yang aneh – iaitu mengumpul topi setiap perihalan,” katanya. “Kenapa, dia mesti mempunyai beberapa ratus orang, dan dia menggunakannya sebagai asas buku seterusnya, saya telah melihatnya memamerkan persembahan yang luar biasa untuk tetamu, menggunakan topi sebagai pakaian. membuat permainan dengan pisau dapur dan sudu untuk pelakon. “

Dr. Seuss also had this military-style cap in his collection.
Dr. Seuss juga mempunyai topi tentera gaya ini dalam koleksinya.www.drseussart.com

Topi akan dipamerkan di Perpustakaan Awam New York hingga 12 Februari, dan akan berhenti di Animazing Gallery di New York sebelum melawat negara.

Lebih dari TODAY:

Seussentenial: 100 tahun Dr Seuss

Kisah Dr Seuss dilarang dari bilik darjah

Buku dan aplikasi Dr. Seuss terbaik