DIY anda ‘petunjuk: Panduan homegrown untuk mendapatkan gril anda bersih

Barbeku halaman belakang adalah salah satu kesenangan musim panas – tetapi jika anda adalah master grill yang ditetapkan, ia juga melibatkan minyak siku sedikit. Grillers bijak tahu bahawa kunci untuk pembersihan yang mudah dan berkesan adalah untuk bertindak segera, bukannya menanggalkan tugas untuk esok atau pada masa berikutnya anda panggang (kami tahu ia menggoda). Kerosakan dan senapang terbakar boleh menghalang cara panggangan anda beroperasi dan menjejaskan rasa dan kualiti makanan anda.

Teruskan membaca untuk alat dan teknik kegemaran kami – dan mogok semasa seterika panas!

Apa yang perlu digunakan: Alat pembersih BBQ

Lengan diri anda dengan alat yang sesuai untuk pembersihan. Terdapat banyak toolkit preassembled di pasaran, tetapi banyak pakar menyerap setuju bahawa bijak untuk mengepilkan alat pembersihan barbeku berkualiti tinggi secara individu; mereka akan bertahan lebih lama dan terus bebas frustrasi kerja. Peruncit seperti, dan sumber-sumber yang hebat untuk alat barbeku terbuka, terkemuka. Cuba ini:

Berus gril-kawat berus: Ini adalah kawan terbaik anda apabila membiasakan barbeku. Gunakannya setiap kali anda memanggang untuk mengeluarkan zarah makanan dari permukaan memasak. Berus gril biasanya datang dengan sama ada keluli tahan karat atau dawai tembaga. Tapak memasak mengesyorkan tembaga, kerana ia lebih lembut dan kurang merosakkan permukaan memasak.

Tongkat barbeku: Lindungi tangan anda dari gelas panggang panas dengan menggunakan tong untuk memegang kain pembersih. Pengepungan keluli tahan karat adalah lebih kukuh daripada rakan-rakan aluminium mereka.

Pengikis bakar: Alat ini dimaksudkan untuk menampung kontur panggangan anda, jadi sangat bagus untuk mengikis di kawasan sukar untuk dijangkau.

: Produk pencuci gril yang dicintai ini adalah tidak terkecuali ketika membersihkan gris dan residu makanan dari celah-celah dan bahagian bawah gerbang barbeku dan lain-lain yang sukar untuk sampai ke tempat-tempat, terutama ketika memasak.

Cara membersihkan: Produk rumah tangga yang terbaik

Walaupun banyak orang bersumpah dengan pembersih tugas berat untuk melakukan kerja yang kotor, ada produk di pantry anda sekarang yang akan menyelesaikan pekerjaan:

Serbuk penaik: Campurkan ruji ini dengan air untuk membuat pasta yang lembut. Coat permukaan memasak barbeku anda dengan penyelesaiannya. Biarkan pes dimasukkan selama sejam atau lebih, kemudian bilas dengan air. Anda boleh menggunakan baking soda dan air untuk membersihkan pistol dari tombol panggangan juga.

Cuka sulingan putih: Terjangkau ke dalam dapur anda untuk pembersih semulajadi dengan kuasa gris dan karat. Isikan botol semburan dengan cuka putih dan air putih yang sama, kemudian semburkan grates dan biarkan larutan duduk selama kira-kira sejam. (Petua keselamatan: Jangan sekali-kali menyembur cuka pada gelas panas, dan jika anda menggunakan gril gas, matikan bekalan gas terlebih dahulu atau keluarkan grates sebelum semburan.) Kemudian hapuskan larutan cuka dengan tuala pinggan kapas.

Semburan masak atau minyak masak: Minyak adalah langkah pencegahan yang hebat; semburkan atau sapukannya sebelum anda memasak untuk menyimpan makanan daripada melekat. (Petua keselamatan: Jika anda menggunakan gril gas, matikan bekalan gas terlebih dahulu atau keluarkan grates sebelum semburan dengan minyak masak untuk mengelakkan kebakaran.) Anda juga boleh menggunakan minyak masak untuk memasak selongsong panggangan anda jika ia dibuat keluli tahan karat.

Kertas aluminium: Peralatan barbeku yang betul adalah yang terbaik untuk menghiris gris dan residu makanan dengan selamat, tetapi dalam secubit, beberapa kerajang aluminium berbalut dapat membantu anda menggosok senjata juga.

Pembersihan pra-permainan: Sebelum anda memanggang

Adalah penting untuk menyediakan panggangan anda untuk memasak untuk dua sebab: untuk menangkap apa-apa pembesaran anda mungkin telah melewatkan masa lalu dan untuk mencegah pembentukan baru dari pembentukan. Gerbang barbeku dan plat panas biasanya diperbuat daripada keluli tahan karat atau besi tuang. Berikut adalah tiga petua untuk menangani mereka:

1. Jika anda menggunakan gril gas, putar tombol “bersih” pada panggangan gas anda untuk memanaskan grill supaya anda dapat melembutkan gris dan residu dan mengeluarkan lebih mudah. Gunakan sikat berus atau kerajang aluminium anda untuk menghilangkan zarah makanan dan panggang.

2. Rak kot dengan tuala kertas direndam minyak untuk mengelakkan gris dari melekat ke permukaan. Jika anda lebih suka menggunakan semburan masak dan anda menggunakan gril gas, pastikan bekalan gas propana diputuskan terlebih dahulu, atau hanya keluarkan permukaan memasak dan semburkannya secara berasingan.

3. Jika anda menggunakan grill arang, bersihkan abu dari bahagian bawah panggangan sebelum memasak.

Parti selepas: Pembersihan sekali dilakukan makan malam

Pepatah lama “bersih seperti yang anda pergi” terpakai untuk memasak luar juga. Itulah sebabnya sesi pembersihan pasca barbeku adalah yang paling penting dari semua. Fikirkan dengan cara ini: Adakah anda benar-benar ingin mengikis dengan marah pada masa akan datang bahawa anda mempunyai halaman belakang yang penuh dengan tetamu yang lapar? Pastikan grill anda bersih dan sikap anda sejuk dengan mengikuti peraturan ini:

1. Jika anda menggunakan gril gas, buang minyak dengan membalikkan pembakar ke tinggi dan tutup terbuka selama beberapa minit. Kemudian matikan bekalan gas (langkah ini sangat penting untuk tujuan keselamatan, sebenarnya, bijak untuk menghidupkan kembali pembakar selama satu minit dengan tudung terbuka untuk membiarkan gas terlindung sebelum meneruskan).

2. Semasa permukaan memasak masih panas, gunakan sikat berus anda untuk melonggarkan dan mengeluarkan zarah makanan yang masih lembut. Berus botol sangat bagus untuk membersihkan api dari pembakar.

3. Untuk lebih banyak pembersihan tugas berat, keluarkan grates dan piring masak dan rendamnya dalam larutan air hangat, sabun dan cuka hidangan ringan – atau semburkannya dengan cuka dan larutan air.

4. Untuk gril gas, zarah makanan yang bersih dari batu lava dan menggantikan sebarang batu yang tidak akan bersih. Untuk gril arang batu, keluarkan sebarang bekas arang lama dan abu yang dibuang. Bersihkan katil batu dengan air sabun hangat atau soda penaik dan larutan air. Bilas dengan baik dan kering dengan baik.

5. Lekatkan grates dengan semburan masak atau minyak masak dan tutup dengan tegas untuk memastikan air keluar dan karat daripada berkembang.