Cinta untuk menonjol? Selamat datang ke Sky Village, bandar paling gelap di Amerika

Kedai runcit terdekat adalah 55 batu jauhnya. Lawatan ke teater filem terdekat memerlukan pemanduan selama dua jam. Tetapi bagi mereka yang tinggal di Sky Village, kesulitan ini sangat baik untuk satu sebab yang mudah: kegelapan lengkap dan penuh.

Komuniti di Portal, Arizona, yang terletak kira-kira 400 ekar di bawah beberapa langit paling gelap di Amerika Syarikat, adalah impian astronomi yang menjadi kenyataan. Ia adalah rumah kepada kurang daripada 20 orang kebanyakannya pasangan bersara yang suka mengagetkan.

Ini ‘gerhana gerhana’ yang diproklamirkan diri, ‘tinggal di Arizona Sky Village, sebuah komuniti hanya untuk pencinta astronomi

Ogos.21.201703:26

“Ini sesuatu yang anda sudah terbiasa,” kata Fred Espenak, seorang ahli astrofizik NASA yang berusia 65 tahun yang telah tinggal sepenuh masa di Sky Village sejak tahun 2011 bersama isterinya, Patricia. “Saya tidak memilih untuk menjauhkan diri dari kemudahan, tetapi ia adalah keperluan. Ini satu-satunya cara anda akan mendapat langit yang gelap. Anda tidak boleh hidup berhampiran dengan Walmart dan mengharapkan ia menjadi gelap … Ia berbaloi kepada kami, dan itulah sebabnya kami semua di sini. “

Masyarakat adalah rumah persaraan yang sempurna untuk Fred, yang menyampaikan ceramah tentang gerhana dan astrophotography dan dijuluki “Mr. Eclipse, “dan Patricia, seorang guru kimia sekolah tinggi bekas 74 tahun.

Fred mempunyai dua pemerhatian di rumahnya, yang dikelilingi oleh gunung Chiricahua. Jika syarat-syarat yang betul, ia tidak biasa untuk dia berada di pemerhatiannya selama lima atau enam malam berturut-turut selama tiga atau empat jam pada suatu masa.

Fred and Patricia Espenak on eclipse expedition to the Galapagos Islands.
Fred dan Patricia Espenak pada ekspedisi gerhana ke Kepulauan Galapagos.Dengan hormat dari Fred Espenak.

Fred berkata dia teruja apabila dia berpindah ke Sky Village dari Maryland.

“Sesuatu yang saya mahukan sepanjang hayat saya adalah tinggal di tempat di mana langit gelap, di mana saya boleh keluar dan ada bulan yang gelap dan melihat Bima Sakti dan mempunyai obrolan saya sendiri,” katanya. mampu memilikinya dan hidup dalam komuniti astronomi. Saya suka keindahan padang pasir dan kegelapan itu. “

Sky Village adalah gagasan Jack Newton, seorang ahli astronomi amatur Kanada yang berusia 74 tahun yang membeli 400 ekar pada tahun 2002. Dia menjual lot itu untuk kira-kira $ 25,000 sekeping.

“Saya mahu menganjurkan tempat bagi para astronom untuk berkumpul dan mempunyai tapak yang sangat gelap,” katanya.

Newton menjelaskan bahawa dia mendapat peta pencemaran cahaya dari ruang yang diberikan NASA dan memaksimumkannya pada peta jalan A.S. untuk mencari kawasan paling gelap di rantau ini. Newton membelanjakan kira-kira separuh tahun berjalan dan tidur dengan isterinya di Osoyoos, British Columbia, dan separuh lagi di Sky Village.

Newton berkata kebanyakan komuniti bersara dipenuhi dengan bekas sains profesional, ramai yang mempunyai Ph.D. dan M.D. Sesetengah telah membina hulu peledak dan loji kuasa nuklear sepanjang kursus kerjaya mereka.

A home in Sky Village, in Portal, Arizona.
Sebuah rumah di Sky Village, di Portal, Arizona. Baiklah oleh Jack Newton.

Dan ada satu aturan di Sky Village – di mana jalan-jalan mempunyai nama seperti Starlight Drive dan Hubble Way.

“Matikan lampu anda,” kata Fred. “Tiada lampu jalan, semua rumah mempunyai warna gelap. Sekiranya ada orang yang sengaja meninggalkan lampu garaj atau tidak menarik warna, kami tidak malu untuk menghubungi jiran-jiran kami dan memberitahu mereka. Semua orang memahami. “

Terdapat rasa masyarakat yang berkembang maju di Sky Village. Penduduk sering berkumpul untuk perhimpunan sosial dan melihat bintang-bintang.

“Kami adalah parti tengah AS,” kata Rick Beno, seorang bekas jurutera perisian yang berpindah ke Sky Village dari Florida pada tahun 2003.

Selepas mengambil perjalanan lintas negara selama 12 minggu yang merangkumi 12,000 batu untuk mencari tempat yang sempurna untuk bersara, Beno dan isterinya mendapati Sky Village. Beno menginginkan tempat di mana dia dapat meneroka bintang-bintang, manakala isterinya adalah seorang penonton burung yang gemar, satu lagi hobi yang popular di kawasan itu.

Langit Village, nestled in the Chiricahua Mountains, has one rule that applies to everyone who lives there: Turn off your lights.
Sky Village, terletak di Pergunungan Chiricahua, mempunyai satu peraturan yang terpakai bagi semua orang yang tinggal di sana: Matikan lampu anda. Baiklah oleh Jack Newton.

Newton menggambarkan pemandangan sosial Sky Village sebagai “luar biasa.”

“Anda mempunyai parti koktel dan makan malam sepanjang masa dan semua orang akan dijemput dan semua orang akan bergilir,” katanya. “Setiap orang bercakap astronomi dan anda mempunyai begitu banyak orang yang cemerlang dan berpendidikan. Ini nafas udara segar. “

Dan di kalangan pencinta astronomi komuniti ini, gerhana matahari pada 21 Ogos adalah peristiwa seumur hidup.

Ia adalah kali pertama gerhana matahari akan kelihatan di seluruh A.S. sejak tahun 1918. Ia juga kali pertama Fred dan Patricia Espenak akan memisahkan gerhana matahari sejak mereka bertemu. Mereka tidak mahu berada di Portal kerana hanya ada gerhana matahari separa, dengan bulan menyamarkan hanya kira-kira 60% dari matahari.

“Ini tidak cukup. Sembilan puluh sembilan peratus tidak mencukupi. Walaupun dengan 99 peratus, anda perlu menggunakan penapis gerhana, “jelas Patricia.

Fred Espenak with telescopes before the total solar eclipse of 2006 in Jalu, Libya.
Fred Espenak dengan teleskop sebelum gerhana matahari total tahun 2006 di Jalu, Libya.Dengan hormat dari Fred Espenak.

Dan begitu Patricia akan berada di Corvalis, Oregon, menonton gerhana dari halaman belakang anak perempuannya. Sementara itu, suaminya merancang untuk memandu kira-kira 17 jam ke Casper, Wyoming, di mana dia akan bercakap mengenai gerhana pada konvensyen astronomi.

“Tetapi di mana saya berada semasa gerhana sebenar berada di udara. Sekiranya cuaca tidak bagus, saya akan memandu dan mungkin 800 batu ke timur atau barat. Saya akan mengejar cuaca, “kata Fred,” Saya dapat dengan mudah berada di barat Idaho atau timur Nebraska. “

Dia akan membungkus kereta dengan kira-kira 16 kamera, empat teleskop dan sedozen tripod. Dia juga akan membawa khemah dan beg tidur supaya dia boleh berehat jika dia bukan Casper.

Ia adalah masalah besar bagi Espenaks untuk menjadi terpisah semasa gerhana matahari. Lagipun, mereka jatuh cinta atas cinta bersama mereka untuk semua ruang luar angkasa.

Pasangan itu bertemu pada tahun 1995 di Dundlod, India, di mana Fred memimpin kumpulan pelancongan sekitar 30 orang untuk melihat gerhana total. “Saya fikir saya benar-benar satu-satunya orang dalam perjalanan yang tidak pernah melihat gerhana total,” kata Patricia.

Kedua-dua mereka yang sudah berkahwin sebelum ini, perlu mengenal satu sama lain dalam perjalanan itu dan hubungan mereka berkembang selepas itu, pertama melalui e-mel.

The annular solar eclipse among wind turbines in Elida, New Mexico, in 2012.
Gerhana solar anulus di kalangan turbin angin di Elida, New Mexico, pada tahun 2012.Dengan hormat dari Fred Espenak.

Selepas keseronokan melihat gerhana pertama pertamanya (yang berlangsung hanya 41 saat), “Saya tahu saya perlu melihat lebih banyak gerhana. Saya telah cuba melihatnya selama 25 tahun dan tiba-tiba ia berakhir, “kata Patricia.

“Saya adalah pemboleh yang sempurna,” kata Fred.

Sejak lawatan mereka ke India, pasangan itu berkahwin pada 2006 dan telah mengembara ke dunia, merancang percutian mereka di sekitar gerhana. Mereka pernah ke Afrika Selatan, Zambia, Libya, Turki dan China, antara lain.

Oleh itu, para pencinta bintang-bintang ini tidak akan saling mengharapkan satu sama lain kerana mereka melihat ke langit semasa peristiwa celestial Ogos 21?

“Saya rasa kita akan begitu terperangkap dengan gerhana yang kita tidak akan berfikir tentang bagaimana kita dipisahkan. Tetapi kami sangat teruja untuk kembali bersama dan berkongsi cerita kami, “kata Fred.

“Tetapi jika salah seorang dari kami mempunyai cuaca yang mendung dan tidak dapat melihat gerhana, ia mungkin menjadi cerita yang berbeza,” kata Patricia.