Bill Gates mengimbas kembali tarikh pertama ‘spontan’ dengan isteri

Bill Gates adalah lelaki terkaya kedua di dunia dan keempat paling kuat menurut Forbes, tetapi ada masa ketika dia hanya seorang lelaki yang meminta seorang gadis di tempat letak kereta pejabat.

“Kali pertama dia bertanya kepada saya, dia berkata, ‘Bolehkah anda keluar dua minggu dari Sabtu ini?” Kata isterinya, Melinda Gates dalam temu ramah NPR baru-baru ini. “Dan saya berkata, ‘Baiklah, itu tidak betul-betul spontan … Saya suka, wow, siapa tahu kalendar mereka dua minggu dari malam Sabtu?'”

Melinda bekerja di Microsoft, di mana Gates adalah dan masih menjadi kepala honcho. Kami bertanya kepada Gates untuk sampingan cerita itu.

Melinda “menyusul dengan berkata, ‘Hei terlalu jauh dari sekarang, hubungi saya lebih dekat dengan tarikh itu.’ Dan kemudian saya memanggilnya kembali pada malam itu dan berkata, ‘Bagaimana pula dengan malam ini?’ Kata Gates kepada TODAY.com “Dan dia berkata, ‘Baiklah, itulah spontan.'”

Walaupun kekayaannya, tidak ada pemenang dan makan pada tarikh pertama ini.

“Saya mempunyai mesyuarat kumpulan pengguna komputer yang saya bercakap, jadi tarikh pertama kami agak lewat malam itu,” katanya. “Sudah terlambat, saya tidak pasti apa yang terbuka pada masa itu. Jadi kami duduk di rumah saya dan bercakap. “

Sembilan belas tahun perkahwinan dan tiga anak kemudian, pasangan itu melakukan sesuatu yang betul. 

“Kami membaca banyak buku yang sama bersama-sama dan bercakap tentang itu,” katanya sambil mengekalkan percikan api hidup. “Anda perlu meletakkan tenaga untuk memastikan anda tahu apa yang difikirkan oleh orang lain. Anda boleh membaca buku-buku yang bercakap tentang hubungan dan melihat bagaimana setiap orang memikirkan perkara-perkara. “

Pasangan yang sibuk mengetepikan masa untuk satu sama lain dan anak-anak mereka, di samping sepanjang masa mereka bersama-sama berjalan untuk asas mereka.

Gates muncul di HARI INI untuk membincangkan kerja yayasannya, di mana beliau telah memberikan 48 peratus nilai bersihnya, dan rancangannya untuk membasmi polio dalam tempoh enam tahun akan datang. Beliau juga bercakap dengan TODAY.com mengenai usaha terkini yayasan itu, My Hope untuk kempen 2030, yang meminta idea dari orang awam untuk perubahan yang mereka ingin lihat di dunia menjelang 2030.

Sesetengah penyerahan akan dipaparkan dalam surat tahunan Gates, dan boleh memaklumkan di mana sumber akan di masa depan.

“Jika anda melihat kebuntuan politik atau krisis anggaran yang sedang berlaku, ia agak mudah untuk terlepas dari betapa banyak perkara yang membaik,” katanya. “Jadi sama ada mimpi tentang bantuan untuk golongan miskin, membasmi penyakit atau bagaimana kita boleh mengambil teknologi dan menjadikan pendidikan lebih menyeronokkan, sangat bagus untuk mendapatkan orang muda bercakap tentang perkara-perkara ini, terlibat dan mempunyai realiti kemungkinan bahawa bukanlah bahagian utama dialog sekarang. “

Mahu berkongsi idea anda dengan Yayasan Bill & Melinda Gates? Klik di sini untuk mendapatkan maklumat lanjut.  

Lagi dari TODAY.com

  • Bill Gates: Anak-anak saya mendapat telefon bimbit pada umur 13 tahun
  • Video: Bill Gates meramalkan ‘mel elektronik’ pada tahun 1992
  • Bill Gates: ‘Saya hanya mendapat 40 atau 50 e-mel sehari’