Bekas tebusan Ashley Smith mengisahkan malam yang menakutkan yang mengubah hidupnya

Satu dekad selepas disandera oleh seorang lelaki bersenjata berikutan penembakannya di mahkamah Georgia, Ashley Smith berkata dia hampir tidak mengiktiraf wanita yang bercakap seorang pembunuh yang melarikan diri membiarkannya pergi.

“Majoriti masa ini, hanya kerana saya seorang yang berbeza hari ini dan kehidupan yang saya jalani dan keputusan yang saya buat begitu berbeza hari ini, jadi saya tidak pernah benar-benar orang itu,” katanya pada hari Isnin.

Ashley Smith mengimbas semula 7 jam keganasan sebagai tebusan pembunuh

14.1.201505:36

Pada 11 Mac 2005, Brian Nichols melarikan diri dari percubaan rogol Atlanta, mencuri pistol dari timbalan sheriff dan menembak seorang hakim dan wartawan mahkamah sebelum melarikan diri. Pada petang itu, dia berlari melintasi Smith selepas dia selesai bekerja dan memaksa beliau masuk ke apartmennya, di mana dia mengurungnya selama tujuh jam.

Pada masa itu, Smith adalah seorang pelayan berusia 26 tahun yang cuba meletakkan hidupnya kembali bersama. Dia seorang janda dengan seorang anak perempuan berusia 5 tahun, yang tinggal bersama seorang ibu saudara ketika Smith cuba menendang masalah penyalahgunaan dadah.

Malam itu Nichols memegang tebusannya, Smith membaca ayat-ayat penangkapnya dari Alkitab dan buku bantuan diri dan bercakap tentang anak perempuannya. Dia juga membuat keputusan yang mengubah perjalanan hidupnya, katanya kepada Savannah Guthrie HARI INI.

WATCH: Ashley Smith mengenang 7 jam keganasan sebagai tebusan pembunuh

“Saya dipaksa dengan keputusan sama ada saya akan menggunakan dadah dengan Brian Nichols malam itu,” katanya. “Dadah telah menjadi satu cara hidup yang saya telah makan saya selama bertahun-tahun sebelum itu dan saya mempunyai pilihan, sama ada saya akan menggunakannya atau tidak. Ia hampir seolah-olah … Yesus mengambil badan Brian Nichols dalam satu ketika dan berkata, ‘Adakah anda mahu melakukan ini, atau anda mahu mempunyai kehidupan yang berbeza?’ “

Dia memutuskan untuk mengubah hidupnya menjadi lebih baik, “dan oleh rahmat Tuhan, saya tidak menggunakan dadah haram sejak hari sebelum kejadian itu.”

Hari ini, Smith, yang telah berkahwin lapan tahun lalu, dibawa oleh Smith Robinson, dan menimbulkan anak perempuan berusia 14 tahun dan seorang anak lelaki berusia 4 tahun selain anak perempuannya yang berusia 16 tahun.

“Kami pasti mempunyai kehidupan yang sibuk pada hari ini,” katanya.

Temuduga beliau adalah sebahagian daripada siri HARI INI yang berlangsung selama seminggu yang dipanggil, “Di mana Mereka Sekarang?” Yang meneroka cerita berita yang memikat bangsa melalui mata orang yang mengalaminya.

Pujian Smith yang baru-baru ini menjadi filem Hollywood, “Captive,” yang dibuka pada hari Jumaat ini. Bintang filem Kate Mara dan David Oyelowo.

“Ia pasti sangat nyata,” katanya sambil menonton hidupnya bermain di skrin besar, yang mana dia menawarkan pujian.

“Kate melakukan kerja yang hebat bermain saya,” katanya. Beliau juga menambah penghargaan untuk Oyelowo, terutama kerana dia tidak mempunyai hubungan dengan orang yang dia menggambarkan.

“Dia terpaksa pergi dari ingatan saya dan bercakap sedikit kepada ibu Brian,” katanya. “Untuk sebahagian besar, ia dilakukan dengan baik. Saya tidak fikir saya akan mengubah apa-apa mengenainya. “

Ikuti penulis TODAY.com Eun Kyung Kim di Twitter.