Atlet meratapi skate pemain Olimpik yang meninggal akibat serangan pisau semasa rompakan

Komuniti skating angka Olimpik itu meratapi kematian tragis pingat gangsa 2014 Denis Ten, yang dikatakan polis meninggal dunia akibat luka-luka yang mengalami kes rompakan di negara asalnya, Kazakhstan pada Khamis.

Empat tahun yang lalu, Sepuluh menjadi pemenang pertama pemenang skating Olimpik dalam sejarah negara, kata agensi berita Kazakh Kazinform. Dia berusia 25 tahun.

Rajah Skating - Winter Olympics Day 7
Pemain skate Olimpik Denis Ten dari Kazakhstan telah meninggal dunia pada usia 25 tahun akibat luka pukulan yang diderita dalam percubaan rompakan.Maddie Meyer / Getty Images

“Sepenuhnya menghancurkan Denis Ten,” penganalisis NBC dan pemain skuad Olimpiade dua kali Johnny Weir tweeted. “Dia cerah dan baik kerana dia berbakat. Ini adalah satu kehilangan dan tragedi yang luar biasa. “

Sepuluh dilaporkan ditikam di paha oleh dua pencuri yang tidak diketahui cuba mencuri cermin dari keretanya di kota Almaty. Dia meninggal dunia tiga jam kemudian selepas dibawa ke hospital, menurut jawatan Facebook oleh menteri Kazakhstan untuk kebudayaan dan sukan.

Pingat Ceremony - Winter Olympics Day 8
Sepuluh gangsa memenangi gangsa bagi Kazakhstan dalam angka lelaki yang melancarkan Olimpik Musim Sejuk 2014 di Sochi, Rusia. Clive Mason / Getty Images

Para pemain luncuran skating, pegawai Olimpik dan bekas rakan latihan sepuluh menyatakan ucapan takziah mereka di media sosial selepas berita kematiannya mula menyebar.

Sepuluh adalah pelopor skating angka di Kazakhstan. Beliau adalah skater pertama negara untuk pingat dalam kejohanan dunia, memenangi perak pada tahun 2013 dan gangsa pada tahun 2015.

Dia juga menduduki tempat ke-11 dalam Olimpik Vancouver 2010 dan bertanding dalam Sukan Musim Sejuk tahun ini di Pyeongchang, yang berakhir pada 27hb.

Ikuti penulis TODAY.com Scott Stump di Twitter.