Apa yang ‘sizzurp’? Cara yang berbahaya untuk kanak-kanak untuk mendapatkan yang tinggi

Perhatian, ibu bapa: Orang muda menggunakan minuman dengan nama lucu – “sizzurp” – untuk mendapatkan yang tinggi, dan akibatnya adalah apa-apa tetapi menggembirakan.

Doktor memberi amaran bahawa dadah, yang dibuat dengan menggabungkan soda, gula dan sirap batuk resep dengan codeine di dalamnya, boleh mematikan. 

“Ini adalah ubat yang sangat berbahaya,” kata Dr Robert Glatter dari Lenox Hill Hospital di New York. “Ia boleh menyebabkan kejang dan pada dasarnya membawa anda berhenti bernafas.”

Glatter memberitahu wartawan penyiasat nasional Ahad, Jeff Rossen bahawa dia ditemui beberapa remaja yang ketinggalan dalam bilik kecemasan.

“Ia agak ketagihan,” kata Glatter. “Kemanisan soda dan gula-gula yang digabungkan dengan ubat itu sendiri menjadikan orang ramai ingin mempunyai ini sepanjang hari. … Mereka tidak tahu berapa banyak yang mereka ada sepanjang hari dan pada masa itu, hampir terlambat. “

Perlukan penipuan, penipuan atau isu disiasat? E-mel Laporan Rossen

Memburukkan lagi masalah itu – dan menyebabkan dadah menjadi popular dengan populariti – adalah cara ia menjadi glamor dalam lagu dan video Internet. Juga dikenali sebagai “ungu minum,” “sirap” dan “kurus,” lazatnya termasuk gula-gula Jolly Rancher untuk warna dan rasa manis tambahan bersama dengan soda dan sirap batuk kekuatan preskripsi. Produk akhir dikatakan memberikan yang cepat, tinggi euphorik.

Rapper Superstar Lil Wayne, yang pernah memuji koktail, telah dimasukkan ke hospital Mac lalu setelah dilaporkan berlebihan pada codeine. Sejak itu dia telah bercakap terhadap penggunaan dadah. Seorang wakil untuk Lil Wayne enggan mengulas mengenai perkara tersebut pada hari Rabu.

Sizzurp juga dikaitkan dengan kematian rapper Pimp C pada tahun 2007 dan DJ Screw pada tahun 2000.

Walaupun kejadian itu tidak ada kekurangan lagu dan video yang memuliakan penggunaan sizzurp.

“Kanak-kanak melihat semua media sosial ini, di Internet,” kata Steve Pasierb, presiden dan Ketua Pegawai Eksekutif The Partnership di Drugfree.org. “Mereka melihat bintang muzik kegemaran mereka bercakap tentang ini, menyanyi tentang ini dan kemudian mereka beralih kepada kabinet perubatan.”

Laporan Pentadbiran Penguatkuasaan Dadah A.S. baru-baru ini mengatakan satu dari 10 remaja mengaku menggunakan sirap batuk atau ubat sejuk untuk mendapatkan tinggi.

“Ini adalah ubat preskripsi berbahaya,” kata Pasierb. “Sama ada mereka bercampur dengan minuman ringan atau bercampur dengan Peternak Jolly, ia tidak mengubah fakta itu. Ini adalah salah satu cara yang lebih berbahaya, terus terang, untuk menjadi tinggi. “

Nasihat terbaik untuk ibu bapa? Pakar mengatakan penting untuk menjadi proaktif dan memberi amaran kepada kanak-kanak mengenai bahaya sizzurp, walaupun anda fikir anak remaja anda tidak akan menggunakannya. Minuman itu popular di pihak dan kelihatan tidak berbahaya dengan warna cerah dan rasa manis – tetapi dalam kes ini, kelihatan menipu.

Mempunyai idea untuk edisi masa depan Laporan Rossen? Email kami.