Anak perempuan Bakley bersaksi terhadap Blake

Isteri pertama Robert Blake dan anak perempuan isteri kedua yang terbunuh itu mengambil pendirian saksi di perbicaraan kes pembunuhan itu pada hari Khamis, memberi keterangan mengenai hubungan Blake dengan Bonny Lee Bakley.

Anak perempuan Bakley, Holly Gawron, 24, memberitahu juri bahawa semasa tinggal di Arkansas dengan Bakley, Gawron kadang-kadang menjawab telefon itu dan mendengar Blake “berteriak, mengutuk kata-kata kotor” ketika dia menganggap dia bercakap dengan Bakley.

Bakley, 44, ditembak mati pada Mei 2001 ketika dia menunggu di dalam kereta untuk Blake di luar restoran. Blake berkata beliau kembali ke restoran untuk mengambil senjata sebelum mendapati Bakley cedera parah.

Pelakon berusia 71 tahun itu didakwa membunuh Bakley, yang dia berkahwin setelah mengetahui dia telah mempelai anaknya. Pendakwa mendakwa dia mahu menjaga bayi itu, Rosie, dari Bakley, yang mempunyai rekod jenayah dan sedang dalam percubaan.

Gawron memberi keterangan bahawa ibunya gembira selepas mengetahui dia hamil dan “bertanya apa yang saya fikir dia harus lakukan untuk memberitahu Robert Blake.” Dia tinggal bersama Bakley sepanjang kehamilan dan sering merawat anak itu selepas dia dilahirkan.

Semasa pemeriksaan balas, Gawron berkata dia telah ditanya oleh Bakley untuk membantunya dengan “pemantau persenyawaan.”

“Dia cuba mencari hari yang paling subur,” katanya.

“Ibu anda sedang hamil?” Tanya peguam bela M. Gerald Schwartzbach.

“Sudah tentu,” kata Gawron.

Dia berkata pada masa yang sama, Bakley sedang mengadakan hubungan dengan Christian Brando, anak lelaki pelakon akhir Marlon Brando, dan dia sering menelefonnya.

Gawron juga mengakui dia telah mendaftar untuk bekerja di perniagaan pesanan pos Bakley. Lain-lain telah memberi keterangan Bakley menipu lelaki dengan wang dengan janji seks, menghantar mereka gambar-gambar telanjang dirinya.

“Saya akan membeli setem, menulis alamat di sampul surat dan mel kepada mereka,” kata anak perempuan itu.

Pembelaan mencadangkan Gawron, yang telah memfailkan tuntutan sivil terhadap Blake, mempunyai kepentingan kewangan dalam hasil percubaan pembunuhannya.

“Pemahaman anda bahawa jika Encik Blake disabitkan, ia akan membantu guaman sivil anda?” Tanya Schwartzbach

“Saya fikir ia akan,” kata Gawron. “Tetapi itu percubaan yang berasingan dan saya cuba membuatnya sekarang ini.”

Juga mengambil pendiriannya ialah Sondra Blake Kerr, yang telah berkahwin dengan Blake selama 20 tahun dan merupakan ibu kepada dua anaknya yang dewasa. Dia berkata dia dan Blake cuba membuat penyelarasan tahun sebelum dia berkahwin dengan Bakley.

Dia teringat melihat Blake pada Januari 2001 ketika dia berlari.

“Saya memeluknya dan berkata, ‘Tahniah atas perkahwinan anda dan bayi baru.’ ‘

Dia berkata sambutannya adalah, “Ya, ya.”

“Saya berkata lagi, ‘Gosh, bayi baru,’ ‘dia teringat.

“Dan adakah dia melakukan sesuatu?” Tanya Timbalan Peguam Daerah Shellie Samuels.

“Dia meraih saya dengan pergelangan tangan dan berkata, ‘Bayi itu sebenarnya tetapi perkahwinan itu tidak,” katanya. “Dia menolak saya melawan dinding dan berkata, ‘Perkahwinan itu adalah asap dan cermin.’ … Dia berkata ia adalah satu keadaan besar.”